Verkkokauppa
Miten rakentaa toimiva verkkokauppa?
Varsinkin aloittelevalle verkkokaupalla on tärkeää saada järjestelmät pystyyn niin, että myynti pystytään aloittamaan. Nykyään on mahdollista saada verkkokauppa helposti ja nopeasti pystyyn tätä varten olemassa olevien palveluiden avulla.
Nämä palvelut tarjoavat helppokäyttöisiä mukautustyökaluja, joihin on mahdollista integroida koko verkkokaupan tarvittava infra tavaroiden varastosaldosta, keräilyn ja maksun kautta postitukseen. Tarjoamalla kattavan paketin ”päästä päähän” ratkaisuilla varsinkin pienemmät yritykset voivat säästää valtavasti rahaa ja aikaa saaden liiketoimintaa käyntiin nopeasti, ilman järjestelmien vaativaa opettelua.
Mitä tarvitaan verkkokauppaan?
Verkkokauppaa pystytettäessa kannattaa kilpailuttaa kuljetusliikkeet, koska heidän palveluissaan on valtavasti eroja. Toiset tarjoavat esimerkiksi varastointia ja keräilyä omassa toimipisteessään, jolloinka sinun yrityksen ei välttämättä tarvitse hankkia niin paljon tilaa, tai voit joustavasti muuttaa tuotevalikoimaa tarpeen vaatiessa, esimerkiksi sesonkia varten hankkimalla isomman määrän suosittuja myyntiartikkeleita.
Maksu Internetissä hoituu muutamia poikkeuksia, kuten ”maksa noudettaessa” ja lahjakorttia lukuunottamatta rahalla, joka pitäisi saada kulkemaan asiakkaalta yritykselle. Tätä varten on monia luotettavia toimijoita, kuten pankkien omat ratkaisut, verkkokauppa-alustojen tarjoamat ratkaisut, PayPal, Klarna ja Paytrail, joiden kautta asiakas saa helposti maksettua tuotteet tai palvelut ja yritys saa rahat kassaan nopeasti.
Osa verkkomaksupalveluista tarjoaa niin sanotun ”ostajan turvan”, joka voi houkutella asiakkaita, koska he tietävät saavansa tuotteen tai palvelun varmasti, tai muutoin he saavat rahansa takaisin.
Verkkokauppa kannattaa yrittää pitää suhteellisen yksinkertaisena, jolloinka asiakkaat viihtyvät tuotteita selatessa ja saattavat huvikseen viettää aikaa katsellen tuotteita. Jos verkkokauppa on hidas, tai huonosti optimoitu, asiakkaat saattavat suunnata muualle hyvinkin pian.
Kun verkkosivusto on helppokäyttöinen ja optimoitu mobiiliselaimelle, se myös todennäköisemmin saa enemmän näkyvyyttä ja korkeamman sijoituksen hakukoneessa. Tätä kannattaakin siis hyödyntää myynnin edistämiseksi.