Aamurutiini luo pohjan tehokkaalle työpäivälle

Aamurutiinit ovat päivän tärkein mutta usein myös väheksytty osa. Niiden merkitystä ei usein osata tunnistaa ja ne nähdään vain ankeina, pakollisina toimenpiteinä, jotka tulee hoitaa. Aamuiset rutiinit ovat kuitenkin ehdottoman tärkeässä asemassa, sillä ne luovat pohjan tehokkaalle ja hyvälle päivälle. On huomattava ero siinä, aloittaako aamunsa kiireellä, aamupalaksi vain energiajuoman juoden, vai rauhallisesti uuteen päivään valmistautumalla. Onkin syytä miettiä, millä tavalla omaa aamua voisi kehittää paremmaksi.

Kaiken a ja o on tunnistaa oma unen tarpeensa ja ajoittaa nukkumaanmeno ja herääminen oikein. Toisinaan näihin tulee muutoksia, joihin ei itse voi vaikuttaa, mutta kun pyrkii pysymään tasaisessa rytmissä, on siihen helpompi palata. Aikuinen tarvitsee noin 7-9 tuntia unta jaksaakseen toimia tehokkaasti päivän aikana ja se onkin hyvä ohjenuora pitää mielessä. Omaa nukahtamista voi helpottaa erilaisilla kikoilla, esimerkiksi sulkemalla älylaitteet ja television ennen nukkumaan menoa tai tuulettamalla makuuhuoneen kevyesti illalla. Hanki nopea perkolaattori, jonka voit illalla valmistella ennen nukkumaan menoa ja aamulla sinua odottaa höyryävä kuppi kahvia.

Aamupala jakaa mielipiteitä: toiset eivät pärjää ilman sitä ja toisille ajatuskin syömisestä heti aamutuimaan tuntuu vastenmieliseltä. Kumpaan kategoriaan itse kuulutkaan, kannattaa aamulla tai aamupäivällä pyrkiä syömään edes jotakin. Jos syöt vain vähän, valitse proteiinipitoinen ateria, joka pitää nälkää mahdollisimman pitkään. Voit syödä vaikkapa pienen munakkaan – tehokas mandoliini pilkkoo kylkeen nopeasti raikkaita vihanneksia. Jos taas olet runsaamman aamiaisen ystävä, kokeile puuroa erilaisilla päällisillä ja oheen vielä rahkaa marjoilla.

Aamurutiineja on yhtä monta kuin meitä ihmisiäkin. Rutiineihin kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota ja toimia siten, kuin itsestä tuntuu parhaalta.