Erilaisia tapoja ylläpitää asiakassuhteita


Tiedät varmasti sen tunteen, kun palveluitasi jo pitkään käyttänyt asiakas ilmoittaa vaihtavansa tavarantoimittajaa tai palveluntarjoajaa? Usein tulee miettineeksi, miten tilanteen voisi välttää.
Asiakkaiden saaminen on helppoa. Vaikeampaa on saada asiakkaat jäämään luoksesi. Kun olet antanut hyvän ensivaikutelman ja saanut asiakkaasi vakuuttumaan palvelustasi tai tuotteestasi, työ on vasta alussa. Nyt tehtävänäsi on pitää asiakkaasta kiinni. Tässä blogiartikkelissa jaan vinkkejä siihen, miten saat pidettyä asiakkaat luonasi.

Helpoin ja halvin tapa ylläpitää hyvää asiakassuhdetta on pysyä luotettavana kumppanina asiakkaallesi. Hyvät aikataulut ja ennen kaikkea niissä pysyminen on yksi bisnesmaailman perussäännöistä, kun puhutaan tekijöistä, jotka saavat asiakkaasi valitsemaan sinun palvelusi. Kun asiakkaasi voi luottaa siihen, että tulet palavereihin ajoissa, toimitukset tulevat ajallaan ja laskutuksesi pelaa luotettavalla tavalla, voit olla varma, että hän pysyy luonasi.

Muista asiakastasi pienillä lahjoilla säännöllisin väliajoin. Asiakkaat eivät enää 2020-luvulla kaipaa ilmaisia yrityslahjoja, esimerkiksi kyniä ja leikkuulautoja yrityksesi logolla. Panosta mieluummin lahjakortteihin ja ruokalahjoihin. Toisinaan voit lahjoittaa hyväntekeväisyyteen summan, jonka olisit laittanut yrityslahjaan. Jouluisin voit muistaa asiakastasi jouluisella herkkukorilla, joka on klassikko ja taattu hitti.

Toisinaan voit yhdistää huvin ja hyödyn ja viedä asiakkaasi unohtumattomalle kokousmatkalle. Kokous tai koulutus voidaan järjestää vaikkapa kylpylähotellissa, jolloin asiakas pääsee nauttimaan kokouksen jälkeen hemmottelevista hoidoista ja lämpimistä porealtaista. Kokous, joka järjestetään vesillä on myös aina hyvä idea. Vilvoittava tuuli ja herkullinen kala-annos kruunaavat kokouksen ja asiakkaasi muistavat päivän aina. Kannattaa huolehtia veneelle hyvä veneen talvisäilytys, jotta voit kestitä yritysvieraita jatkossakin.

Näistä vinkeistä on hyvä aloittaa, kun pohdit, miten saisit asiakkaat pysymään palveluidesi parissa.