Hakukoneoptimoinnin ABC

Hakukoneoptimointi on asia, jonka merkitystä ei kannata sivuuttaa silloin, kun tarkoituksena on menestynyt yritystoiminta. Moni saattaa ohittaa moisen sanahirviön olankohautuksella, vaikka huomattavasti parempi keino olisi ottaa hakukoneoptimoinnin alkeet haltuun ja ryhtyä parantamaan oman yrityksen näkyvyyttä helpoilla ja vaivattomilla tavoilla. Tässä postauksessa käymme läpi hakukoneoptimoinnin perusasioita.

Hakukoneoptimointi (SEO, eli Search Engine Optimazion) tarkoittaa erilaisia toimenpiteitä, joilla pyritään nostamaan esimerkiksi yrityksen blogin tai verkkosivun sijoitusta hakukoneiden hauissa siten, että asiakas löytäisi juuri sinun palvelusi vastauksena googletteluunsa. Mitä korkeammalla haussa verkkosivut tulevat esille, sitä suuremmalla todennäköisyydellä uudet asiakkaat löytävät sinut tai ottavat sinun palvelusi yhtenä mahdollisena vaihtoehtona.

Hakukoneoptimointi aloitetaan selvittämällä juuri sinun palveluusi sopivat avainsanat. Avainsanat ovat niitä sanoja, joilla sinun palveluasi internetistä etsitään. Jos esimerkiksi tarjoat kampaamopalveluita Helsingissä, hakusana voi olla esimerkiksi “kampaamo helsinki” tai “hääkampaus helsinki”. “Kampaamo helsinki” on kuitenkin avainsanana vielä liian laaja, sillä sen avulla löytyy satoja kampaamoita. Avainsanoja voit analysoida Google tutkimustyökalun avulla lisää. 

Avainsanojen lisäksi myös kuvilla on merkitystä. Vaikka hakukone ei ymmärräkään kuvia, se osaa lukea kuvan tiedostonimen. Siksi tiedosto kannattaa nimetä kuvailevasti. Myös alt-tekstit, eli kuvailevat tekstit ovat hakukoneelle ymmärrettävissä ja ne kannattaa hyödyntää. Voit kuvailla kuvaa esimerkiksi “kuvassa asiakasnainen istuu kampaajalla, hänellä on päässä folioraitoja ja kädessä shampoopullo”

Hakukoneoptimoidut tekstit ovat tekstejä, joiden otsikossa, väliotsikoissa ja kuvateksteissä käytetään sopivia avainsanoja, joilla asiakkaasi ohjautuu sivuston äärelle. Tällaiset tekstit voivat olla vaikkapa blogipostauksia, joissa kerrot tarjoamistasi palveluista, esimerkiksi tulevan kesän hääkampausten trendeistä. Tällä tavalla asiakakat löytävät sinun palvelusi googlatessaan kampausideoita kesän häihin. Mitä mielenkiintoisempia tekstejä kirjoitat, sitä useampi niitä jakaa ja se nostaa näkyvyyttä Googlen hakukoneessa.