Luo verkkosivusto
Miten omia sivuja kannattaa rakentaa?
Internet on kirjaimellisesti täynnä erilaisia sivuja ja erottautuminen tästä valtavasta määrästä on haastavaa. Kannattaa siis pyrkiä erottautumaan sekä laadulla, että kirjaimellisesti omaleimaisella tyylillä, jotta kävijät muistavat sivut ja haluavat tulla uudelleen.
Uusien kävijöiden saaminen sivuille on usein haastavaa ja, kun heidät saa sivuille, on vain pieni hetki aikaa vakuuttaa heidät jäämään sivuille. Tämän ensivaikutelman tekeminen onkin yksi haastavimmista osuuksista ja siksi kannattaa panostaa etusivuun toden teolla.
Mitä etusivulle?
Etusivu kannattaa pitää selkeänä, eikä liian runsaana. Etusivulle kannattaa perustoimintojen lisäksi saada selkeät elementit siitä, mitä sivuilla on tarjottavanaan ja, kuinka etusivulta edetään muualle sivustolla.
Jos sivustolla on verkkokauppa, se kannattaa selkeästi ilmaista etusivulla, koska jos verkkokauppaa joutuu etsimään, usein asiakkaat eivät jaksa vaivautua sinne asti ja vaihtavat helposti sivustoa.
Haku on yksi tärkeimmistä elementeistä sivustolla. Se kannattaa tehdä helposti tavoitettavaksi, jolloinka tärkeimmät toiminnot ja asiat ovat selkeästi tavoitettavissa hakutoiminnon kautta. Haun ei tarvitse olla pääosassa, mutta toivottavaa olisi sen löytyvän helposti, ilman etsimistä.
Mitä sivuilta pitäisi löytyä?
Sivustoilta olisi hyvä löytyä ainakin yhteystiedot sivustoa ylläpitävään tahoon, sivukartta ja minkä yrityksen sivut ovat kyseessä, jos kyseessä jonkin yrityksen niin sanottu ”alabrändi”. Tähän kannattaisi myös lisätä ”UKK”, eli ”Usein Kysytyt Kysymykset”, jotka saattavat vähentää asiakaspalveluun kohdistuvaa viestintää melkoisestikin, säästäen näin työkustannuksissa ja ajassa.
Verkkokaupan ollessa kyseessä, toimitus ja palautus informaatio, kuten ajat, kuljetusyhtiöt, hinnat ja esimerkiksi toimitusalueet olisi hyvä olla selkeästi esillä, jolloinka asiakkaiden on helppo tarkistaa nämä tiedot. Nämä tiedot ovat usein ilmaistu epäselvästi ja monille asiakkaille kuljetuksen hinta ja nopeus on todella tärkeä tieto.