Brändäys on markkinoinnin kulmakiviä
Huolellinen brändäys on yksi yrityksen tärkeimpiä tehtäviä, kun tarkoituksena on saavuttaa kohdeyleisöä puhutteleva ja myyntiä lisäävä tuote, tuoteryhmä tai palvelukokonaisuus. Mitä brändillä sitten tarkoitetaan? Usein sanotaan, että brändi on se, mitä sinusta (eli yrityksestäsi) puhutaan, kun et ole huoneessa. Se tarkoittaa siis mainetta tai mielikuvaa: se on tuotteen tai palvelun identiteetti, joka luo tuotteelle tai palvelulle lisäarvoa ja vahvistaa käyttäjäidentiteettiä ja yhteisöllisyyttä.
Mistä brändi sitten muodostuu? Brändin arvo muodostuu nimen tai logon tunnettuudesta, asiakkaiden lojaaliudesta, brändin luomasta laadun tunteesta ja mielikuvista, jotka brändiin liitetään. Usein brändeistä puhuttaessa esimerkiksi nostetaan kaksi virvoitusjuomabrändiä: Coca-Cola ja Pepsi. Vaikka molemmat yritykset myyvät samankaltaista virvoitusjuomaa, on yritysten brändi täysin erilainen. Coca-Cola edustaa amerikkalaisuutta, perinteitä ja traditionaalisia lähtökohtia. Se on rekisteröinyt pyöreälinjaisen lasipullon jo 1900-luvun alussa, joten brändiajattelu on yrityksessä syntynyt jo varhain. Pepsi nuorekkaampi ja tuoreempi brändi, jolla on jopa sporttinen mielikuva.
Kotimaisista brändeistä case-esimerkeiksi voisi nostaa Iittalan ja Marimekon. Iittala on lasinpuhallusyhtiönä aloittanut yritys, joka keskittyy nykyään sisustus- ja astiamuotoiluun. Suositut Iittala tuotteet, esimerkiksi Ultima thule -lasit, Aalto-malja, Oiva Toikan linnut ja Teema-astiastot säilyttävät suosionsa vuodesta toiseen, ja ovat usein oivallinen lahja-ajatus esimerkiksi hääparille tai valmistuvalle nuorelle.
Marimekko on toinen suomalainen brändi, joka on vahva ja tunnettu ympäri maailmaa, Suomen lisäksi etenkin Aasiassa. Marimekon toiminta alkoi 50-luvulla ja sen brändimielikuvat ovat suomalainen, laadukas ja ajaton. Ajattomuudesta kielii unikkokuosin paluu suosituksi vuosikymmentenkin jälkeen: laadukas ja kotimainen muotoilu säilyy ajankohtaisena pitkään. Yrityksen brändikuvaa kannattaa siis miettiä ja hioa huolella. Oppia voi ottaa monelta kotimaiselta toimijalta.