Avainsanatutkimuksen alkeet
Hyvät avainsanat
Millaiset sanat sitten ovat toimivia hakukoneoptimoinnin kannalta? Parhaat hakusanat ovat sellaisia, joilla tehdään keskimäärin tarpeeksi hakuja. Suomessa tällainen määrä on noin 200 hakua kuukaudessa. Esimerkiksi kodinkoneita myyvä yritys voisi siis käyttää hakusanoina esimerkiksi “jääkaappi”, “kuivausrumpu” tai “kahvinkeitin”.
Hakusanatutkimuksen perusteet
Miten hakusanatutkimusta sitten tehdään? Ensiksi on hyvä asettua hetkeksi asiakkaan asemaan. Mitä hakusanoja sinä käyttäisit, jos olisit asiakas, joka etsii ratkaisua ongelmaansa? Jos asiakas etsii uutta pakastinta kodinkonemyymälästä, joka tarjoaa kotiinkuljetusta, hän käyttää esimerkiksi hakusanoja “pakastin kotiinkuljetus” tai “pakastin kotiinkuljetus helsinki”.
Seuraava askel on tutkia, millä hakusanoilla sivustollesi on tähän mennessä päädytty. Tämän tiedon löydät Googlen eri työkaluista. Hakusanalistan perusteella voit myös tarkistaa, ovatko omat arvauksesi asiakkaiden käyttämistä hakusanoista osuneet lainkaan oikeaan.On myös olemassa työkaluja avainsanojen etsimiseksi ja keksimiseksi. Näitä työkalua voi hyödyntää – muistathan kuitenkin, ettei sanojen toimivuudesta ole takuuta.
Kilpailija-analyysi kannattaa aina. Ota selvää, millaisia sanoja muut alan toimijat käyttävät ja ota oppia. Myös sosiaalista mediaa seuraamalla voi oppia, millaisia sanoja ja lauseita siellä käytetään – asiakkaiden ja kuluttajien sanasto voi erota huomattavasti siitä, mitä sanoja ja termejä alan asiantuntijat käyttävät. Kun sinulla on pitkä lista erilaisia avainsanoja, tulee niistä valita parhaat – kuitenkin suosien sanoja, jotka eivät ole liian suosittuja.