WordPress valikon optimointi ja hyvä käytettävyys

7 Lokakuuta 2019

WordPress valikon optimointi

Ihanteellisessa internetin maailmassa jokainen sivu löytyy koko sivuston kattavasta valikosta ja kaikki toimii hienosti. Sivuston omistajana ja ylläpitäjänä tiedät varmasti, että todellinen maailma on kaukana ihanteesta. Taistelemme useiden laitteiden, lisäosien ja teemojen kanssa, joita harvemmin voidaan muuttaa luomatta lisää uusia ongelmia. 

Valikko on yleisin apuväline navigoida sivustolla, ja sen täytyy palvella parhaalla mahdollisella tavalla. Artikkelissa käsitellään hyödyllisiä käytäntöjä, joiden avulla voit optimoida sivuston valikon asiakkaillesi sekä hakukoneille.

Sivuston valikot

Nykyään ei välttämättä käytetä vain yhtä valikkoa, vaan olemme tottuneet näkemään sivustojen yläpalkeissa useitakin eri valikkoja. Kun taas toiset valikot saattavat avata jopa koko näytön levyisen alavalikon.

WordPress sivuston valikkorakenne

Valtra.fi sivustossa on kaksi valikkoa päällekkäin.

Valtran sivustolla on pääasiallinen valikko valkoisella pohjalla, kun taas mustalla pohjalla yläreunassa on useita valikkolinkkejä sisäisiin tai ulkoisiin sivuihin.

WordPress sivuston megavalikko

Virtahirvi.fi sivustossa on koko sivun levyinen niin kutsuttu “megamenu”, sekä toinen valikko yläreunassa.

Virtahirven sivustolla käytetään yläosassa mustapohjaista valikkoa josta löytyy linkit yhteystietoihin, toimitusehtoihin ja muihin sivustolle tärkeisiin asioihin. Pääasiallinen tuotevalikko on niin sanottu “megamenu” joka avaa tuotekategoriat koko näytön leveydelle.

Jos sivustolla on paljon sisältöä, kaikkea ei kannata sisällyttää samaan valikkoon. Muuten osa saattaa jäädä huomioimatta tai tietoja voi olla vaikea löytää. Se voi myös häiritä sivuston käyttöä ja saattaa tehdä päävalikosta sekavan, ajatellen sivuston rakennetta. Sivustolle tärkeimmät asiat tulee olla helposti löydettävissä.

Jos pidät tärkeänä asiana asiakkaasi yhteydenottoja, yhteystiedot kannattaa mainita myös sivuston alapalkissa (footer), silloin ne ovat aina näkyvissä. Muussa tapauksessa yhteystiedot voidaan sijoittaa johonkin muualle.

Linkitätkö liikaa?

Onko sivuillasi ja artikkeleillasi liikaa linkkejä? Toisaalta Google voi sallia jopa 250 linkkiä ja ehkä jopa enemmänkin yhdelle sivulle ilman ongelmia. Sivuston tavoite ei kuitenkaan ole, etteivät asiakkaat näkisi metsää puilta.

Miksi käyttää näitä:

  • Avainsanapilvet (hyöty?)
  • Pitkä luettelo blogi-arkistostasi (todennäköisesti kukaan ei jaksa selata niitä?)
  • Kymmeniä kategorioita luetteloituna (miksi niin monta?)
  • Valikoissa alavalikot ja niillä alavalikot (mistä löytää etsimänsä?)

Jos sivulla tai artikkelilla on liian monta linkkiä, se pienentää sivun arvoa. Linkityksen kohteena oleva sivu tai artikkeli on aina arvokkaammassa asemassa kuin se, jossa linkki sijaitsee. Tämän lisäksi se häiritsee asiakkaan keskittymistä itse artikkeliin. Jokaisella linkillä lisätään poistumisen mahdollisuutta sivuston päätavoitteesta. Tutustu tarkemmin sivuston sisäiseen linkitykseen ja sen strategiaan.

Alavalikolle alavalikko? Tarkkailemalla ylimääräisen alavalikon klikkausten lukumäärää saadaan selville onko se tarpeellinen vai täytyykö sitä muokata. Ehkä kaikki ovat paljon parempia luomaan hyviä sivuja ja artikkeleita alavalikolle, kuin tekemään ylimääräisiä alavalikkoja alavalikolle.

Täydellinen valikko

Täydellisen valikon mallia ei ole olemassa. Valikon rakenne riippuu sivustosta ja siitä, mikä on tavoite ja tarkoitus. Kaksi asiaa valikon optimointiin:

  • Mikä on paras valikkorakenne juuri sinun sivustolle?
  • Mitä tärkeää informaatiota valikon tulisi sisältää?

 

Käytä avattavaa alavalikkoa tärkeille alakohdille. Älä lisää liian paljon linkkejä valikkoosi, muuten ne menettävät arvonsa.

Alkuperäinen lähdeartikkeli