Sisäinen linkitys hakukoneoptimoinnissa: miten ja miksi?

8 Lokakuuta 2019

Sisäinen linkitys hakukoneoptimoinnissa

Ennen kuin sivuston sisältöä voidaan luokitella hakutuloksiin, ne tarvitsevat linkkejä. Google löytää artikkelit ja sivut parhaiten, kun niihin on linkitetty joltakin toiselta sivulta. Sisäiset linkit myös yhdistävät artikkeleita ja antavat Googlelle kuvan sivuston rakenteesta, sen perusteella hakukoneet luovat hierarkian sivustolle. 

Voit antaa tärkeimmille sivuille ja artikkeleille enemmän linkkiarvoa, kuin muille vähemmän tärkeille sivuille. Sisäinen linkitysstrategia parantaa hakukoneoptimointia huomattavasti, ja tuo enemmän näkyvyyttä hakutuloksissa.

Miksi linkit ovat tärkeitä Googlelle?

Google hyödyntää linkkejä selvittääkseen mihin aiheeseen sivu tai artikkeli liittyy, ja minkä arvoinen sen sisältö on.

Sisällön väliset suhteet

Google indeksoi sivustoja seuraamalla sisäisiä ja ulkoisia linkkejä käyttämällä botia, jota kutsutaan Google-botiksi. Tämä botti tai robotti saapuu sivuston etusivulle, tulkitsee sivua ja seuraa linkkejä. Seuraamalla linkkejä Google-bot selvittää eri sivujen, artikkelien ja muun sisällön väliset suhteet. Tällä tavalla Google saa tiedon, millä sivuston sivuilla on samankaltainen aihe.

Tunnisteilla (tageilla) voidaan myös kertoa Googlelle sivuston rakenteesta, tai paremminkin siihen liittyvistä aihealueista. Lisäämällä artikkeleihin tageja, hakukoneelle kerrotaan mihin muihin artikkeleihin sivun aihe viittaa.

Linkin arvo

Sisällön välisten suhteiden ymmärtämisen lisäksi, Google jakaa linkin arvon kaikkien sivujen linkkien välillä. Usein sivuston etusivulla on suurin linkkiarvo, koska sillä on eniten linkkejä. Tämä linkin arvo jaetaan kaikkien etusivulta löytyvien linkkien välillä. Seuraavalle sivulle siirretty linkin arvo jaetaan kyseisen sivun linkkien välillä ja niin edelleen.

Siksi uusimmat artikkelit saavat enemmän linkkiarvoa, jos niihin linkitetään suoraan etusivulta eikä esimerkiksi kategoriasivulta. Etusivulta linkitettynä Google löytää uudet artikkelit nopeammin.

Luo hyvä konsepti linkkien ja linkkiarvojen välille. Lisätessäsi artikkeleihin linkkejä tarkoittaa se myös suurempaa arvoa. Google pitää tärkeimpänä sivua joka saa eniten arvokkaita linkkejä ja se lisää mahdollisuutta sijoittua paremmin hakutuloksissa.

Sisäiset linkit ja ulkoiset linkit

Jokainen sivusto koostuu sisäisistä ja ulkoisista linkeistä. Sisäiset linkit yhdistävät sivut ja artikkelit omalla sivustolla, ja ulkoiset linkit yhdistävät sivut muihin sivustoihin. Tässä artikkelissa keskitytään sisäisiin linkkeihin ja niiden merkitykseen hakukoneoptimoinnissa.

Sisäisen linkitysstrategian määrittäminen

Arvioi sivustosi optimointia ja kehitä sisäistä linkitysstrategiaasi jatkuvasti. Lisäämällä oikeanlaisia ja asiaankuuluvia sisäisiä linkkejä, varmistat että Google ymmärtää:

  • sivujen merkityksen
  • sivujen ja artikkelien välisen suhteen
  • sivujen arvon

Ihanteellinen sivuston rakenne

Hyvin luodun sivuston rakenne on kuin pyramidi. Ylimpänä on kotisivu, sen alapuolella kategorioita ja alimpana on yksittäisiä artikkeleita ja sivuja.

Sivuston valikon tulisi heijastaa pyramidin rakennetta.

Ihanteellinen sivuston rakenne SEO

Mikä on tärkein sisältö?

Mikä on sivuston tärkein sisältö? Lyhyesti sanottuna se on paras ja täydellisin sisältö, kyse on yrityksen ytimestä. Se on sisältö, jonka haluat asiakkaan löytävän etsiessään alasi palveluita tai tuotteita.

Koska haluat ilmoittaa Googlelle että tämä on tärkeintä sisältöäsi, siihen on lisättävä useita linkkejä. Tärkeimpään sisältöön voidaan linkittää useista eri kohteista.

Lisää asiayhteyteen linkkejä

Kirjoitettuasi useita artikkeleita tietystä aiheesta, ne on linkitettävä toisiinsa. Linkitys kertoo Googlelle ja asiakkaille että näillä artikkeleilla on asiayhteys. Voit linkittää suoraan tekstisi lauseista tai lisätä linkkejä artikkelin loppuun.

Lisäksi haluat kertoa Googlelle mikä näista artikkeleista on kulmakiviartikkeli, eli kaikkein tärkein artikkeli tästä aiheesta. Kaikista saman aihepiirin artikkeleista on linkitettävä kulmakiviartikkeliin. Linkitä myös kulmakiviartikkelista takaisin yksittäisiin artikkeleihin.

Asiayhteys linkittämisessä

Sivustollamme on hakukoneoptimoinnista kertova kulmakiviartikkeli nimeltään WordPress hakukoneoptimointi: Optimoijan opas. Haluamme että tämä artikkeli sijoittuu hyvin [wordpress hakukoneoptimointi] hakusanalla Google hakutuloksissa.

Olemme lisänneet kulmakiviartikkeliin linkkejä muista saman aiheisista artikkeleista, kuten esimerkiksi Hakukoneoptimointi mobiililaitteille: Optimoijan opasAvainsanatutkimus hakukoneoptimoinnissa ja Mikä on metakuvaus? Linkitämme myös takaisin kulmakiviartikkelista näihin artikkeleihin. 

Näin linkitettynä Google ymmärtää että “WordPress hakukoneoptimointi: Optimoijan opas” sisältää eniten tietoa [wordpress hakukoneoptimointi] aiheesta. Lopulta Google sijoittaa artikkelin muiden pienempien “WordPress hakukoneoptimointi” liittyvien artikkelien yläpuolelle.

Automaattisen linkitystyökalun käyttö

Saatavilla on erilaisia lisäosia, jotka lisäävät aiheeseen liittyvän linkityksen automaattisesti artikkeleihin. Käytettäessä jotakin tällaista lisäosaa, suosittelemme ensin testaamaan onko siitä todellisuudessa hyötyä. Artikkeleihin linkittäminen manuaalisesti saattaa olla monesti parempi tapa. 

Sivustollamme luodaan kaikki linkit manuaalisesti eri artikkeleiden välillä. Silloin voimme varmistua että linkkitekstit ovat hyvän näköisiä, oikean mittaisia ja oikein kohdennettuja aiheeseen liittyvään linkitettävään tekstiin.

Kulmakiviartikkelin linkit

Artikkelista voidaan tehdä kulmakiviartikkeli linkittämällä siihen paljon, huomattavasti enemmän kuin muihin saman aiheen artikkeleihin. Kulmakiviartikkelit ovat artikkeleita ja sivuja jotka ovat sivustolle tärkeimpiä. 

Näidenkin auktoriteettiä voidaan vielä lisätä luomalla niihin linkkejä kotisivulta ja päävalikosta. Tämä antaa kulmakiviartikkeleille suuren linkkiarvon ja tekee niistä vieläkin vahvempia.

Kategoriat ja tunnisteet (tag)

Kategorioiden ja tunnisteiden lajittelu helpottaa vierailijoita navigoimaan sivustolla, samalla myös Google ymmärtää sivustoa paremmin. Jos kysessä on blogi, saattaa olla hyödyllistä lisätä sisäisiä linkkejä tunnisteisiin (tageihin), joihin artikkeli kuuluu. Linkkien lisääminen kategorioihin ja tunnisteisiin auttaa Googlea ymmärtämään blogin rakennetta paremmin, sekä myös vierailijoiden on helpompi liikkua sivustolla.

Linkitä suosittuihin ja viimeisimpiin artikkeleihin

Luo sisäisiä linkkejä suosituimmille ja uusimmille artikkeleille. Sivuston sivupalkkiin tai alapalkkiin (footer) lisättynä ne näkyvät jokaisella sivulla.

Linkitys näihin artikkeleihin usealla eri sivulla antaa linkille lisäarvoa. Lisäksi artikkelit ovat helposti löydettävissä, mikä myös lisää sivuston liikennettä. Lisää liikennettä on positiivinen merkki myös Googlelle.

Lisää sisäisistä linkeistä

Älä seuraa (no-follow) linkit

Sivustolla on usein myös linkkejä, jotka eivät ole ollenkaan tärkeitä hakukonenäkyvyyden suhteen. Jos etusivulla sijaitsee asiakkaiden kirjautumislinkki, linkille ei tarvita eikä haluta arvoa. Kirjautumissivun ei tarvitse olla korkealla sijalla hakutuloksissa.

Linkin arvon menettäminen merkityksettömille linkeille voidaan estää antamalla niille ‘no-follow’ -tunniste. “No-follow” -tunniste pyytää Googlea olemaan seuraamatta linkkiä, silloin linkin arvoa ei menetetä. 

Saatat ajatella: Asetan “no-follow” -tunnisteen vähemmän tärkeille linkeille, niin saan tärkeämmille linkeille enemmän linkkiarvoa. Tämä toimi aiemmin, mutta Google on tullut älykkäämmäksi. Nykyään näyttää siltä, että näiden “no-follow” linkkien linkkiarvo ei siirry enää automaattisesti sivun muihin linkkeihin. “No-follow” linkki lasketaan linkiksi ja linkin arvo menetetään. Siksi on järkevämpää että sivulla on vähemmän linkkejä sen sijaan, että joitain linkkejä ei seurattaisi.

“No-follow” -tunnisteen lisääminen ei tarkoita sitä, että kyseisiä kohdesivuja ei löytyisi Googlen hakutuloksista. Jos halutaan kieltää tietyn sivun tai artikkelin näkyminen hakutuloksissa, sille on annettava ‘no-index’ -tunniste. “No-index” -tunniste tarkoittaa että Googlen ei tule näyttää sivua, eikä sen tule antaa sisällölle paikkaa Googlen hakemistossa ja siksi ei myöskään esiintyä hakutuloksissa.

Ankkuritekstit

Ankkuriteksti on tekstilinkki jota sivulla vierailivat voivat klikata. Kun olet päättänyt mitä linkkejä sivulla tulisi olla ja mitkä sivut saavat parhaimman linkkiarvon, on tärkeää käyttää oikeanlaista ankkuritekstiä. Alla olevassa esimerkissä on kaksi linkin sisältävää ankkuritekstiä ‘sivuston nopeus on tärkeä osa WordPress hakukoneoptimointia’ ja ‘PageSpeed Insights’.

Ankkuriteksti joka sisältää linkin

Jos ankkuritekstejä optimoidaan liikaa, saatetaan vahingoittaa hakukonenäkyvyyttä. Liikaa optimoinnilla tarkoitetaan samojen avainsanojen liiallista käyttöä. Ennen voitiin lisätä kaikkiin ankkuriteksteihin sama avainsana, ja Google nosti sivua hakutuloksissa korkeammalle sijalle. Nykyään Google on riittävän älykäs ymmärtämään että ankkuritekstin ympärillä oleva sisältö kertoo enemmän avainsanan osuvuudesta, kuin itse ankkuriteksti.

Ankkuritekstin täytyy näyttää tekstissä luonnolliselta. Avainsanojen käyttäminen on hienoa, mutta älä lisää täsmälleen samoja avainsanoja jokaisen linkin ankkuritekstiin.

Yoast SEO Premium lisäosa

Yoast SEO Premium lisäosa auttaa luomaan sisäisen linkityksen rakennetta linkinehdotustyökalulla. Lisäosa etsii samanaiheisia artikkeleita joihin linkittää. Kirjoitettaessa artikkelia, siihen liittyvä artikkeli voidaan linkittää vetämällä se suoraan tekstieditoriin.

Lisäosa sisältää myös vaihtoehdon merkitä tärkeimmät artikkelisi kulmakiviartikkeleiksi. Ehdotustyökalu näyttää nämä kulmakiviartikkelit luettelon kärjessä, silloin et unohda linkittää niihin.

Yoast SEO -lisäosan ilmainen versio sisältää tekstilinkkilaskurin. Työkalu laskee jokaisen sivustolla olevan artikkelin ja sivun tulevat ja lähtevät linkit. Tästä voi päätellä millä sivuilla ja artikkeleilla voisi olla enemmän linkkejä.

Yoast SEO Premium lisäosassa on niin sanottu orpojen (orphaned content) sivujen ja artikkeleiden sisältösuodatin, joka näyttää sivut ja artikkelit joihin ei ole linkitetty lainkaan muilta sivuston sivuilta.

Linkitä sisältöä!

Ilman linkkejä sisältöä ei voi luokitella. Vahvalla sisäisellä linkitysstrategialla osoitetaan mihin aiheeseen sisältö liittyy, mitkä artikkelit ja sivut ovat informatiivisimpia ja arvokkaimpia. Noudattamalla tämän artikkelin ohjeita, sekä Google että asiakkaat ymmärtävät sivustoa paremmin, mikä puolestaan lisää mahdollisuuksia hyvään sijoitukseen hakutuloksissa.

Alkuperäinen lähdeartikkeli