Mikä on WordPress kulmakiviartikkeli?

31 Lokakuuta 2019

WordPress kulmakiviartikkeli

Artikkelissa kerrotaan mitä sinun on tiedettävä kulmakiviartikkeleista, ja miksi ne ovat niin tärkeitä hakukoneoptimoinnille. Kuinka niitä kirjoitetaan, ja millä tavalla muista artikkeleista on linkitettävä kulmakiviartikkeleihin.

Artikkelissa oletetaan että käytät Yoast SEO -lisäosaa. Kulmakiviartikkeleiden optimointiin voidaan käyttää mitä tahansa muuta lisäosaa ja ohjeet toimivat joka tasolla yleisesti.

Mikä on kulmakiviartikkeli?

Kulmakiviartikkelit ovat sivuston ydin. Ne ovat sivuston parhaimpia ja tärkeimpiä artikkeleita, ja niillä halutaan sijoittua korkealle hakutuloksissa. Kulmakiviartikkelit ovat yleensä pitkiä ja informatiivisia, ja ne kattavat hyvin oman aihealueensa. Kulmakiviartikkelit yhdistävät kaikki sivuston saman aiheiset artikkelit.

Kulmakiviartikkelien tehtävänä on tarjota parhainta ja täydellisintä tietoa tietystä aiheesta. Ne kuvastavat yrityksen toimintaa ja kertovat sivuston tarkoituksesta. Artikkelien suoranainen tarkoitus ei ole tuotteiden myyminen.

Kulmakiviartikkeli voi olla WordPress sivuston sivu tai artikkeli. Riippumatta siitä kumpiko on kyseessä, niiden täytyy olla erittäin hyvin kirjoitettuja. Niitä päivitetään usein ja niissä käytetään parhaimpia ja kilpailukykyisimpiä avainsanoja.

Miksi kulmakiviartikkelit ovat niin tärkeitä hakukoneoptimoinnille?

Kulmakiviartikkelin sisällöllä on merkittävä rooli hakukoneoptimointistrategiassa, koska erittäin suosituilla hakutermeillä on vaikea saada hyvää sijoitusta hakutuloksissa. 

Kulmakiviartikkeli voi olla ratkaisu parempaan sijoitukseen. Mikäli artikkeleita kirjoitetaan usein samankaltaisista aiheista, Googlelle täytyy kertoa mikä niistä on kaikkein tärkein. Jos näin ei tehdä, kilpailet todennäköisesti omien artikkeleittesi kesken hakutuloksissa. Sisäinen linkitysstrategia kertoo Googlelle mikä artikkeleista on tärkein, eli kulmakiviartikkeli.

Kulmakiviartikkelien linkkirakenne

Kulmakiviartikkeleiden täytyy olla näkyvällä paikalla sivustolla. Ihannetapauksessa  kulmakiviartikkeliin johtavaa linkkiä pitäisi voida klikata kotisivulta. Artikkeleiden joilla on vastaava aihe täytyy aina linkittää kulmakiviartikkeliin, silloin kulmakiviartikkelin merkitys kasvaa sivustolla. Sivuston kasvaessa kirjoitetaan uusia samaan aiheeseen viittaavia artikkeleita, ja ne kaikki linkittävät kulmakiviartikkeliin. Artikkeleiden sisäinen linkitys sivustolla mahdollistaa kulmakiviartikkelin paremman näkyvyyden Googlen hakutuloksissa.

Selvennetään aihetta vertauskuvan avulla. Pienet ja suuret kaupungit yhdistyvät toisiinsa tieverkostolla. Suurissa kaupungeissa on paljon enemmän teitä kuin pienissä. Suuret kaupungit ovat kulmakiviartikkeleita ja niillä on eniten linkkejä eli teitä. Pienet kaupungit ovat artikkeleita tietystä aiheesta, jotkut tiet johtavat niihin mutta eivät niin useat kuin suuriin kaupunkeihin.

Konkreettisempi esimerkki: Kirjoitamme paljon artikkeleita hakukonekoneoptimoinnista ja siihen liittyvistä aiheista. Aiheen kulmakiviartikkeli on Artikkelien hakukoneoptimointi: Perusteellinen opas. Saman aihealueen artikkelia kirjoitettaessa linkitämme kyseiseen kulmakiviartikkeliin. Tämä kertoo Googlelle että tärkein artikkeli on “Artikkelien hakukoneoptimointi: Perusteellinen opas”, mikä lisää sen mahdollisuutta sijoittua paremmin hakutuloksissa.

Mitkä artikkelit ovat kulmakiviartikkeleita?

Valitse kulmakiviartikkelit huolellisesti. Ajattele sivustosi neljää tai viittä sivua, jotka haluat asiakkaan lukevan kun hän vierailee ensimmäisen kerran sivustollasi. Näiden artikkeleiden tulisi olla sivuston kulmakiviartikkeleita. Mitkä artikkelit ovat sivustolle tärkeimpiä? Mitkä ovat parhaiten kirjoitettuja ja millä on paras hakukonenäkyvyys? Vastaavatko ne avainsanoja, joille haluat hyvän sijoituksen hakutuloksissa?

Yoast SEO lisäosalla voidaan merkitä artikkeleita kulmakiviartikkeleiksi. Merkityt artikkelit käyvät läpi tarkemman hakukoneanalyysin. Lisäosa auttaa myös kirjoittamaan hakukoneystävällisempiä artikkeleita ja luomaan sisäisen linkitysstrategian.

Kulmakiviartikkeli Yoast SEO

Yoast SEO lisäosalla voidaan merkitä artikkeli kulmakiviartikkeliksi “Cornerstone content” kohdassa.

Merkitseminen kulmakiviartikkeliksi tarkoittaa että voit luoda luettelon näistä tärkeistä artikkelista ja päivittää niitä helposti. Yoast SEO Premium -lisäosa sisältää linkinehdotustyökalun, joka ehdottaa ensisijaisesti kulmakiviartikkelia jos uusi artikkeli viittaa samaan aiheeseen.

Suurella sivustolla on enemmän kulmakiviartikkeleita kuin pienellä, silloin kirjoitetaan myös useista eri aiheista. Siinä tapauksessa kulmakiviartikkeli valitaan jokaisesta kategoriasta erikseen.

Kulmakiviartikkelin optimointi Yoast SEO lisäosalla

Yoast SEO -lisäosa helpottaa kulmakiviartikkelien hakukoneoptimointia. Lisäosa sisältää linkkilaskurin, kulmakiviartikkelin tarkemman hakukoneanalyysin ja Premium versiossa sivuston sisäisen linkitystyökalun.

Tekstilinkkilaskuri

Yoast SEO -lisäosa suodattaa kulmakiviartikkelit normaaleista artikkeleista. Yleiskatsaus näyttää kuinka monta sisäistä linkkiä artikkeliin saapuu ja kuinka montaa se linkittää. Tekstilinkkilaskurilla nähdään saako kulmakiviartikkeli tarpeeksi linkkejä muilta samanaiheisilta artikkeleilta.

Yoast SEO tekstilinkkilaskuri

Kulmakiviartikkelin analysointi

Kulmakiviartikkelit käyvät läpi normaaleja artikkeleita tiukemman sisältöanalyysin. Artikkelin täytyy olla pidempi ja sen sisältö erinomaista joka ylläpitää lukijan huomion. Silloin artikkelille on mahdollisuus saada parempi hakutulos.

Sisäinen linkitystyökalu (premium versio)

Yoast SEO Premium -lisäosassa on sivuston sisäinen linkitysominaisuus. Analysoimalla tekstin tärkeimpiä osia, lisäosa ehdottaa siihen linkitettäviä artikkeleita. Ensisijaisesti lisäosa ehdottaa kulmakiviartikkeleita, koska nämä ovat tärkeimpiä hakukonenäkyvyyden suhteen.

Viisi askelta kulmakiviartikkelin luomiseen

Oikeaoppisesti kulmakiviartikkeleita varten pitäisi tehdä laajamittainen avainsanatutkimus, joka auttaa tuottamaan mahtavia, pitkiä, informatiivisia ja kauniisti kirjoitettuja artikkeleita. Aina ei ole aikaa siihen. Toisaalta sivustolla saattaa olla jo lukuisia samanaiheisia artikkeleita. Voit tehdä normaalista artikkelista kulmakiviartikkelin seuraavien viiden vaiheen avulla.

Vaihe 1: Ajattele avainsanojasi

Mitkä ovat ne avainsanat joille haluat hyvän sijoituksen hakutuloksissa? Jos avainsana on kilpailtu kannattaa tehdä avainsanatutkimus, esimerkiksi Google hakuja analysoimalla.

Vaihe 2: Valitse paras artikkeli

Valitse kulmakiviartikkeliksi paras artikkelisi joka on optimoitu tärkeimmälle avainsanalle.

Vaihe 3: Kirjoita artikkeli uudelleen

Kirjoita artikkeli uudelleen, tee siitä loistava ja hakukoneystävällinen. Kulmakiviartikkelit ovat pitkiä, joten kiinnitä erityistä huomiota luettavuuteen. Käytä paljon otsikoita. Hakemisto pitkän artikkelin alussa saattaa myös olla hyvä idea. Laajenna artikkelia ja tarkista että se on ajan tasalla, päivitä sitä säännöllisesti.

Vaihe 4: Optimoi muut artikkelit

Optimoi muut samanaiheiset artikkelit avainsanoille jotka ovat pidempiä ja tarkempia. Silloin muut artikkelit eivät kilpaile kulmakiviartikkelin kanssa hakutuloksissa.

Vaihe 5: Artikkelien yhdistäminen linkittämällä

Kerro Googlelle että uusi kulmakiviartikkeli on sivuston tärkein artikkeli tästä aiheesta. Linkitä kaikista muista samanaiheisista artikkeleista uuteen kulmakiviartikkeliin.

Linkittäminen kulmakiviartikkeliin

Useasti kiireen keskellä ei ole aikaa kehitellä artikkelille hienointa mahdollista rakennetta. Tiettyä aihetta koskevan artikkelin kirjoittaminen johtaa usein inspiraatioon kirjoittaa artikkeli samankaltaisesta aiheesta kuten aiemmin. Optimoi toinen artikkeli hieman erilaiselle avainsanalle ja linkitä artikkelit keskenään.

Kirjoitettaessa artikkelia tulisi aina miettiä muita samanaiheisia kirjoitettuja artikkeleita ja linkittää niihin. Määritä sivustolle linkitysstrategia, se ei vie paljoa aikaa ja varmasti auttaa tärkeimmän artikkelisi hakukonenäkyvyydessä. Käy läpi kaikki kirjoittamasi samanaiheiset artikkelit, ja linkitä niistä kaikista tärkeimpään kulmakiviartikkeliisi. 

Alkuperäinen lähdeartikkeli