Mikä on sivustosi tehtävä?

14 Lokakuuta 2019

Mikä on sivustosi tehtävä

Mikä on sivustosi tehtävä? Miksi asiakkaiden pitäisi käydä sivustollasi, lukea artikkeleitasi tai ostaa tuotteitasi? Mikä on sivustosi tarkoitus? Osaatko vastata näihin kysymyksiin? Tässä artikkelissa käsitellään sivuston selkeyden tärkeyttä.

Sivustosi tehtävä?

Jokaisella sivuston omistajalla on odotuksia kävijöistään. Sivuston tehtävä koostuu ideoista, joita sinulla on tuotteistasi ja yrityksestäsi. Haluat heidän lukevan artikkeleitasi tai ostavan palveluitasi. Ehkä haluat tiedottaa lukijoitasi ja muuttaa heidän elämäänsä erinomaisilla tuotteillasi.

Ennen kuin aloitat sivustosi uudistamisen, mieti tarkasti sivuston tehtävä. Yleisesti ottaen se on hyvin hankalaa pitää selkeästi mielessä. Sivustojen arvosteluissa tämä on yksi suurimmista ongelmista, joita sivustoilla on. Monetkaan sivustot eivät tee tarpeeksi selväksi, mitä ne tarjoavat ja mikä tekee heidän tuotteistaan niin erityisen.

Kuinka muotoilla sivustosi tehtävä?

Kirjoita sivustosi tehtävä paperille. Keksi yksi tehtävä asiakkaitasi varten. Kun tehtävä on sinulle selkeä, voit kertoa sen myös asiakkaillesi selvemmin.

Vastaa alla oleviin kysymyksiin, niin pystyt määrittelemään sivuston tehtävän helpommin.

  • Mitä asiakkaat voivat tehdä sivuston tarjoamilla tuotteilla tai tiedoilla?
  • Mikä tekee tuotteista tai palveluista ainutlaatuisia?
  • Kuinka tuotteet tai palvelut kohentavat asiakkaiden elämää?
  • Miksi asiakkaiden pitäisi ostaa tuotteita tai palveluita juuri sinun sivustoltasi, eikä esimerkiksi edullisemmalta tai paremmin tunnetulta sivustolta? Tai miksi heidän pitäisi lukea sinun artikkeleitasi jonkun toisen sivuston sijaan?
  • Mistä syystä tarjoat näitä tuotteita ja palveluita ansaitsemisen lisäksi?

Tee tehtäväsi selväksi asiakkaillesi

Kun tehtävä on selvillä, arvioi onko se selkeästi näkyvillä sivustolla. Kotisivu ja laskeutumissivut (tärkeimmät tuote- tai artikkelisivut) ovat niitä sivuja, joilta kävijät saapuvat useimmiten sivustolle. Aikaa asiakkaan pitämiseksi tällä sivulla on muutamia sekunteja. Lukijan kärsivällisyys on hyvin lyhyt, etenkin verkossa. Tuo ensimmäisenä esille kaikki tärkeimmät asiat ja vakuuta ne lyhyesti.

  1. Lyhyt ja ytimekäs johdanto
  2. Selkeät otsikot ja niiden täsmällinen kuvaus
  3. Aiheeseen sopivat kuvat

1. Lyhyt ja ytimekäs johdanto

Laskeutumissivulla (sivustolle saatteleva sivu tai artikkeli) täytyy olla selkeä johdanto. Johdannossa kerrotaan tehtävä, mistä sivu tai artikkeli kertoo ja mitä tarjotaan. Laadi teksti selkeästi ja ytimekkäästi. Johdanto ei saa olla liian pitkä, korkeintaan kaksi kappaletta.

2. Selkeät otsikot ja niiden täsmällinen kuvaus

Otsikko on sivun tai artikkelin pääsana tai lause, sen avulla korostetaan tehtävää. Tuote tai palvelu tulee selvitä sivun pääotsikosta. Tee otsikosta huomiota herättävä.

Kirjoita otsikko toimintaasi kuvaavalla tavalla. Käyttämällä verbejä ja lauseita jotka viittaavat tekemiseen, saatat saada asiakkaan mielenkiinnon heräämään. Esimerkiksi tällä artikkelilla voisi olla otsikko: “Tällä ohjeella nostat sivustosi korkealle hakutuloksissa”

Tekemisestä kertova otsikko saa asiakkaan jatkamaan artikkelin lukemista ja mahdollisesti jopa ostamaan tuotteen tai palvelun.

3. Aiheeseen sopivat kuvat

Käytä tehtävääsi selventäviä kuvia julkaisuissasi. Useimmille tuotteille on helppo löytää kuvia, jotka kertovat sivun tai artikkelin tarkoituksesta. 

Myytkö makeisia? Lisää sivuillesi kuvia maukkaista karkeista. Jos myyt saaristoristeilyjä Saimaalle, voit ottaa hienoja kuvia järvimaisemasta ja risteilyaluksesta ja lisätä niitä sivustolle. Kuvat jotka liittyvät tehtävään ja tarjottaviin tuotteisiin, parantavat huomattavasti sivuston käyttökokemusta ja pitävät asiakkaan sivustolla pidempään.

Johtopäätöksiä

Yritykset syntyvät ideoista joista osa on hyviä, toiset eivät. Mutta ne kaikki syntyvät ajatuksesta, että tarjoamassasi tuotteessa tai palvelussa on jotain erityistä ja se saa yrityksesi menestymään. Siinä on tehtäväsi. Näytä tämän artikkelin tehtävä sivustollasi.

Tutustu myös WordPressin kokonaisvaltaiseen hakukoneoptimointiin.

Alkuperäinen lähdeartikkeli