Mikä on metakuvaus? Ja kuinka luot hyvän metakuvauksen

6 Lokakuuta 2019

Mikä on metakuvaus?

Metakuvaus tai toisin sanoen metatiedot on katkelma, jossa on enintään 155 merkkiä. Se on HTML-tunniste joka tiivistää sivun tai artikkelin sisällön tähän merkkimäärään. Metakuvaus näytetään hakutuloksissa otsikkorivin alapuolella. Hakukoneet lihavoivat hakulauseen metakuvauksessa silloin, kun hakusana on kuvauksessa. Siksi metakuvauksen optimointi on tärkeää sivuston hakukoneoptimoinnissa.

Mikä on metakuvauksen tarkoitus?

Metakuvauksen tarkoitus on yksinkertainen: saada Google-hakuja tekevä asiakas klikkaamaan linkkiä. Toisin sanoen metakuvauksilla pyritään kasvattamaan klikkausmäärää hakutuloksissa.

Hakukoneet kertovat että metakuvauksesta ei ole suoraa sijoitushyötyä – he eivät käytä sitä sijoitusalgoritmissaan. Mutta siitä on välillinen hyöty. Google käyttää napsautussuhdetta keinona selvittää onko hakutuloksesi hyvä. Jos saat paljon klikkauksia hakutuloksellesi, Google pitää sitä hyvänä ja nostaa sen perusteella sivusi paremmalle sijainnille. Siksi metakuvauksen optimointi on yhtä tärkeää kuin otsikoidenkin optimointi.

Metakuvaus hakutuloksissa

Esimerkki metatiedoista www.huipputuotteet.fi sivuston hakutuloksissa.

Päivämäärän lisääminen metatietoihin

Päivämäärän näkyminen metatiedoissa onnistuu esimerkiksi Yoast SEO lisäosalla. Lisäosa näyttää myös että metakuvauksesi on oikean mittainen. Jos Google lisää artikkeleihisi päivämäärän, niin se lyhentää metakuvaustasi kuten ylläolevassa esimerkissä.

Hyvän metakuvauksen ominaisuudet

Lähes jokainen metakuvauksia käsittelevä artikkeli sisältää yleensä joitain näistä. Tässä on yhdistettynä kaikki ominaisuudet, mitä hyvän metakuvauksen laatiminen vaatii:

1. Enintään 155 merkkiä - ja joskus enemmän

Oikeaa metakuvauksen pituutta ei todellisuudessa ole olemassa, se riippuu hakukoneelle esitettävästä artikkelista. Merkkejä on oltava riittävästi artikkelin tietojen ilmaisemiseksi, mutta samalla sen täytyy olla lyhyt ja ytimekäs kuvaus. 

Silloin tällöin Google muuttaa metatietojen pituutta. Nykyään on nähtävillä enimmäkseen metatietoja, joissa on enintään 155 merkkiä mutta poikkeuksellisesti joissakin metakuvauksissa saattaa olla 300 merkkiäkin. Sisällytä metakuvaukseen 155 merkkiä tärkeitä, mahdollisimman osuvia ja mielenkiintoisia tietoja tuotteistasi tai palveluistasi.

2. Toiminnallinen ja kirjoitettu klikattavaksi

Jos tarkastellaan metakuvausta niin että potentiaalisen asiakkaan pitäisi klikata linkkiä, se ei voi olla tällainen ”Sekoitettua metaforiaa, joka kuvaa olematonta mutta epäsuorasti korkeaa pätevyystasoa.” Tämä on erittäin epäselvä kuvaus ja asiakas ei tiedä mitä on saamassa ja tuskin klikkaa sivulle johtavaa linkkiä. Palataan tähän myöhemmin muutamalla esimerkillä.

3. Sisällytä metakuvaukseen toimintakehotus

“Hei, meillä on sellainen ja sellainen uusi tuote ja sinä haluat sen. Lue lisää!” 

Tämä on päällekkäistä sen kanssa, mikä kertoo toiminnallisuudesta. Se on myyntiteksti jossa tuote on linkitetty sivustoon, ei kyseiseen tuotteeseen ja sen sivuun. Vaihtoehtoisesti voisi kertoa seuraavaa:  Hanki se nyt! Kokeile ilmaiseksi!

4. Sisältää avainsanan (focus keyphrase)

Sisällytä avainsana metatietoihin. Jos avainsana vastaa osaa metakuvauksessa olevasta tekstistä, Google on taipuvaisempi käyttämään kyseistä metakuvausta ja korostamaan avainsanan hakutuloksissa. Tämä tekee linkistä entistä houkuttelevamman klikattavaksi. 

5. Mahdollisien tuotetietojen esittäminen

Teknisessä tuotteessa keskittyminen teknisiin yksityiskohtiin voi olla hyvä idea – valmistaja, varastotilanne, hinta. Jos hakutuloksia selaava asiakas etsii nimenomaan kyseistä tuotetta, silloin heitä ei todennäköisesti tarvitse enää vakuuttaa. Yleensä hintatieto aktivoi klikkauksen.

6. Metakuvauksen väärä sisältö

Jos metakuvauksella huijataan klikkaamaan linkkiä väärin perustein, Google saattaa jopa rangaista tätä tekeviä sivustoja. Lisäksi harhaanjohtavat kuvaukset lisäävät poistumisprosenttia huomattavasti. Se on huono idea pelkästään tästä syystä. Metakuvauksen täytyy aina vastata sivun tai artikkelin sisältöä.

7. Ainutlaatuinen metakuvaus jokaiselle sivulle ja artikkelille

Jos metakuvaus on sama usealla eri sivulla tai artikkelilla, Googlen hyvän käyttäjäkokemuksen tarjoaminen vaikeutuu. Vaikka sivunimikkeet ja otsikot saattavat vaihdella, kaikki sivut näyttävät olevan samoja koska kaikki metakuvaukset ovat samanlaisia. Jos sivulle tai artikkelille ei löydy sopivaa metakuvausta, kuvaus kannattaa jättää tekemättä. Silloin Google valitsee katkelman sivulta, joka sisältää haussa käytetyn avainsanan.

Jos haluat tietää onko sivustollasi kaksoiskuvauksia metatiedoista, voit selvittää sen Google Search Consolen työkaluilla > Yleiskatsaus, sivun alareunasta “Parannukset” . Täältä löydät kaikki muutkin mahdolliset virheilmoitukset koskien sivustoasi.

Esimerkkejä hyvästä metakuvauksesta

Internetistä löytyy paljon tietoa metakuvauksista ja hyviä vinkkejä, mutta esimerkkejä ei juurikaan löydy. Todellisten esimerkkien kautta on helpompi lähteä rakentamaan oikeanlaista metakuvausta. Alla muutama esimerkki ottaen huomioon edellä mainitut kohdat:

Oikean pituinen metakuvaus

Oikean pituinen metakuvaus

Tämä metakuvaus kuvaa sitä mitä löydät sivulta ja sen enimmäispituus on 155 merkkiä.

Aktiivinen metakuvaus

Aktiivinen metakuvaus

Aktiivinen ja motivoiva metakuvaus joka osoittaa suoraan mitä on saatavilla.

Toimintakehotuksen sisältävä metakuvaus

Toimintakehotuksen sisältävä metakuvaus

Käyttää toimintakehotusta hyödyksi – tilaa siis nyt!

Metakuvaus sisältää tekniset tiedot

Metakuvaus sisältää tekniset tiedot

Tuotetietoja on tuotu esille metakuvauksessa.

Metakuvaus eri sijamuodossa

Metakuvaus eri sijamuodossa

Keskity avainsanaan ja sen muunnelmiin laatiessasi metakuvausta. Google korostaa useasti myös eri sijamuotoja. Hakusanalla [ikkuna] korostetaan metatiedoissa myös sanaa [ikkunoilta]. Tämän ansiosta metakuvaus erottuu entistä paremmin hakutuloksissa.

Metakuvauksen lisääminen Yoast SEO lisäosalla

Yoast SEO lisäosalla metakuvauksen laatiminen on helpompaa. Kuvaus luodaan lisäosan katkelmaeditorissa, kuten myös sivun otsikko ja sivun tai artikkelin fyysinen osoite (slug). Lisäosa kertoo ettei otsikosta tai metakuvauksesta tule liian pitkä. Esikatselu näyttää hakutuloksen ulkoasun.

Tähän tarkoitukseen voidaan käyttää mitä lisäosaa tahansa.

Sivuja ja artikkeleita on paljon, mistä aloittaa?

Haluaisitko muuttaa kaikkia metakuvauksiasi? Mutta et ole varma, kuinka sovittaa se aikatauluusi? Googlella on siihen vastaus:

Jos sinulla ei ole aikaa luoda metakuvausta jokaiselle sivulle, priorisoi sivustosi: luo ainakin metakuvaukset tärkeimmille URL-osoitteille, kuten kotisivulle ja suosituimmille sivuille.

Tarkista Google Search Consolen avulla mitkä sivusi sijoittuvat korkeimmalle. Muokkaa sitten näiden sivujen metatietoja. Muista aina lisätä metakuvaukset uusiin sivuihin ja artikkeleihin.

Metatietojen vianetsintä

Eivätkö asettamasi metatiedot näy hakutuloksissa? Metakuvauksesi on aina ehdotus Googlelle. Jostain syystä luomasi metakuvaus ei Googlen mielestä edusta sivun sisältöä tai on esimerkiksi kopio jonkin toisen sivun metatiedoista. Nämä ovat yleisimmät syyt miksi Google ei näytä laatimaasi metakuvausta.

Alkuperäinen lähdeartikkeli