Kuinka valitset täydellisen WordPress avainsanan?

6 Marraskuuta 2019

Kuinka valitset täydellisen avainsanan

Laadukkaan sisällön säännöllinen lisääminen sivustolle on hyvä hakukoneoptimointistrategia, koska uusien tietojen ja sen määrän kasvaminen kertovat Googlelle sivuston aktiivisuudesta. Jos avainsanastrategia on huolellisesti suoritettu ja sisältö optimoitu avainsanoille, se lisää hakukonenäkyvyyttä. Mutta miten valita täydellinen avainsana tai hakutermi?

Neuvo

Avainsana tarkoittaa samaa asiaa kuin hakusana jossa on yksi sana. Hakutermi tarkoittaa samaa kuin hakulause ja avainsanalause, sisältäen useita sanoja.

Mikä on avainsana?

Avainsana on hakutermi jolla halutaan sijoittua hyvin hakutuloksissa. Kun ihmiset tekevät hakuja kyseisellä avainsanalla, heidän pitäisi löytää sivustosi. Avainsanalla ja sivun tai artikkelin sisällöllä täytyy olla yhteys.

Helpottamalla tätä toimenpidettä voidaan käyttää esimerkiksi lisäosaa. Tässä artikkelissa viitataan Yoast SEO lisäosan käyttöön, mutta toteutuksen voi tehdä millä tahansa muulla lisäosalla tai tavalla.

Yoast SEO -lisäosa sisältää tekstikentän valittua avainsanaa varten. Lisäosa arvioi sivun sisältöä avainsanan perusteella antaen korjauskehotteita tarpeen mukaan, ja kertoo kuinka asiasisältöä voitaisiin parantaa. 

Yoast SEO avainsana

Avainsanan lisäys Yoast SEO -lisäosaa käyttäen.

Valitse hakukoneissa käytettävä avainsana

Avainsanastrategian suunnittelu antaa käsityksen siitä mistä kannattaa kirjoittaa. Jos strategiaa ei ole, se täytyy tehdä. Perusteellinen avainsanatutkimus selvittää mitkä ovat tärkeimpiä avainsanoja yrityksellesi tai blogillesi. Blogeissa käytetään useasti pitkän hännän avainsanoja jotka sisältävät useita sanoja, ja ovat siten pidempiä ja tarkempia.

Etsi avainsanoja Google hakuja tekemällä

Googlen antamat hakuehdotukset muuttuvat jatkuvasti. Ehdotukset mukautuvat usein myös siihen mitä aiemmin on etsitty. Hakuja kannattaakin tehdä selaimen näkymättömässä “incognito” tilassa, silloin edelliset haut eivät vaikuta hakutuloksiin.

Google avainsana hakutuloksia

Googlen antamat hakuehdotukset tänään. Huomenna ne voivat olla erilaisia. Hakuehdotukset muuttuvat jatkuvasti.

Avainsanan hakumäärät

Kuinka paljon avainsanalle tehdään Google hakuja ja onko se suosittu? Google on tehnyt tästä hyvin vaikeaa. Google Ads -tili on ainoa varma tapa selvittää paljonko hakutermiä käytetään. Annettu hintatarjous avainsanalle kertoo kuinka suosittu hakutermi on. Mitä suurempi klikkauskohtainen summa, sen suositumpi avainsana. Menettelytapa on työläs ja se myös maksaa, mutta antaa halutun tiedon.

Google Trends

Google Trends antaa jonkinlaisen kuvan avainsanan hakumääristä. Sen avulla voidaan myös verrata useiden eri avainsanojen hakumääriä. Google Trends kertoo hakumäärät myös maantieteellisesti ja eri ajanjaksoina. Jos avainsana on vähän haettu Google Trends ilmoittaa seuraavasti: Tuloksia ei voi näyttää, koska riittävästi kyselyä vastaavia tietoja ei löytynyt. Hakutermien vertailu helpottaa avainsanan valintaa artikkelille tai sivulle.

Vertaa sijoituksen saaneisiin artikkeleihin

Tutki Google Trendsin avulla artikkeleita ja sivuja, joilla on jo hyvä sijoitus avainsanalle hakutuloksissa. Luotaessa uutta artikkelia samanaiheiselle avainsanalle, Google Trendsin avulla voidaan arvioida hakujen määrää ja sivustolle mahdollisesti suuntautuvaa liikennettä. Vertaamalla jo käytössä olevan ja uuden avainsanan hakumääriä, saadaan käsitys uuden avainsanan mahdollisesti tuottamasta liikenteestä sivustolle.

  • Jokaisella hakutermillä on erilaiset hakumäärät. Google Trendsin avulla niitä voidaan vertailla keskenään. 
  • Samaa avainsanaa ei saa käyttää kuin kerran, muuten kilpaillaan omien artikkeleiden kesken hakutuloksissa.
Google Trends hakutermien vertailu

Esimerkissä hakumäärät ovat vertailukelpoisia keskenään ja hakuliikenne on kohtuullisen hyvä. Molemmat hakutermit (avainsanat) ovat optimoinnin arvoisia.

Vertaamalla jo käytössä olevaa avainsanaa uuteen hakutermiin, voidaan arvioida uuden avainsanan hakukonenäkyvyyden mahdollisuuksia.

Toinen tapa on käyttää Google Trends -työkalua vertaamaan pitkän hännän (pidempi ja tarkempi) avainsanoja keskenään. Se auttaa selvittämään mitä pitkän hännän avainsanaa käytetään yleisimmin hauissa.

Googlen ehdottamana hakutermi (avainsana)

Artikkelin tai sivun aiheen täytyy vastata hakutermiä ja sen on täytettävä asiakkaan tarpeet ja odotukset. Paras tapa sen selvittämiseen on tehdä Google hakuja avainsanoilla.

Tarkista hakutulokset

Tarkastele kahta ensimmäistä hakutulossivua. Ovatko Googlen hakutulokset samankaltaisia artikkelisi kanssa? Sopiiko artikkelisi näytettyihin hakutuloksiin?

Kirjoittaessasi artikkelia kyseiselle hakutermille, yrität päästä näiden hakutulosten joukkoon.

Hakutulossivujen sisältö

Käytä hakutuloksia inspiraationa artikkelille. Erottumalla muista lisätään klikkauksen mahdollisuutta sivustolle. Onko sinulla joku idea jota ei ole muilla? Millä tavoin artikkeli voisi olla parempi ja hauskempi, kuin tällä hetkellä hakutuloksissa näkyvät artikkelit? Keksi sisältöä joka saa klikkaamaan ja jakamaan artikkeliasi.

Täytyykö jokaisella sivulla olla avainsana?

Jokaisen sivun ei tarvitse keskittyä avainsanaan. Esimerkiksi yhteystiedot -sivu tulee olla helposti löydettävissä, mutta se ei tarvitse omaa avainsanaa. Avainsanakentän voi jättää tässä tapauksessa tyhjäksi.

Täydellinen avainsana

Täydellisen avainsanan tai hakutermin löytäminen ei ole rakettitiedettä. Etsi hakutermejä jota asiakkaat todella käyttävät ja kirjoita artikkeleita sen mukaisesti. Hakukoneoptimoi artikkelit avainsanalle.

Avainsanatutkimus avuksi

Jos avainsanojen löytäminen aihealueellesi on hankalaa ja haastavaa, kannattaa tehdä kokonaisvaltainen avainsanatutkimus.

Artikkeli aiheesta: Avainsanatutkimus hakukoneoptimoinnissa

Alkuperäinen lähdeartikkeli