Kasvata työtehoa etätyöaikana

Etätyön tekeminen voi pidemmän päälle puuduttaa, kun on suurimman osan ajasta kotona. Työympäristön viihtyisyyden parantamisella voi olla suuri vaikutus työtehoon. Kannattaakin siis harkita voisitko parantaa kotitoimiston viihtyisyyttä jollain tavalla, jotta saisit kasvatettua työtehoasi ja parannettua jaksamistasi. 

Työpisteen muokkaaminen viihtyisäksi on helppoa. Voit lisätä esimerkiksi hankkia sähköpöydän, jonka nostaminen ja laskeminen on helppoa ja voit vuorotellen istua ja seisoa, saaden muutettua työasentoa ja parannettua hyvinvointia tätä kautta. 

Työpisteelle kannattaa hankkia hyvät säilytysratkaisut, jotta kaikki työvälineet ovat järjestyksessä ja saat helposti kaiken tarvittavan käsiisi. Kun työpiste ei ole sotkuinen, et joudu käyttämään energiaa välineiden etsimiseen ja saat tarvittaessa heti kaiken käsiisi. 

Työpiste kannattaa pyrkiä järjestämään niin että sinulla on mahdollisuus nähdä ikkunasta ulos. Luonnon näkeminen ikkunasta on helppo keino lisätä viihtyisyyttä ja saat luonnon valoa, joka piristää. Luonnon lisäksi kannattaa hankkia helppohoitoisia viherkasveja, jotka parantavat viihtyisyyttä. Viherkasvit ovat helppo keino ehkäistä stressiä ja parantaa mielialaa.

Vai sittenkin hetkeksi pois kotoa?

Jos olet annattaakin harkita hetken hengähdystä lähtemällä pois kodin sisältä. Jos sinulla on mahdollisuus, voit harkita vuokraavasi esimerkiksi pariksi viikoksi mökin tai hotellihuoneen ja tehdä töitä sieltä käsin. Pohjoisessa, luonnon keskellä mökin keskellä sielu lepää ja voit tehdä töitä ilman kodin hälyä. Vapaa-ajalla saat astuttua ovesta suoraan luonnon keskelle ja näin parannettua henkistä hyvinvointiasi. 

Toinen vaihtoehto on hotelliin hetkeksi asettuminen. Esimerkiksi hyvä majoitus Helsinki keskustassa on yksi vaihtoehto. Pääset helposti hotellista ulos nauttimaan palveluista ja voit viettää paljon aikaa huoneen ulkopuolella, käyttäen erilaisia palveluita, joita keskustassa on tarjolla laaja skaala. Näin voit ottaa hetkellisen tauon kodistasi, vaikka teetkin töitä. Tällä voi olla iso vaikutus jaksamiseen.