Hakukoneoptimointi mobiililaitteille: Perusteellinen opas

4 Lokakuuta 2019

Hakukoneoptimointi mobiililaitteille

Olemme riippuvaisia älypuhelimistamme. Monille ihmisille älypuhelin on ensimmäinen asia jonka he tarkistavat herätessään, ja viimeinen asia jota he katsovat ennen nukkumaanmenoa. Ihmiset käyttävät mobiililaitteita kaikkeen – siitä on tullut iso osa elämää! Matkapuhelimet ovat dramaattisesti muuttaneet elämäämme, varsinkin tapaa jolla selaamme internetiä. Sitä kautta se on muuttanut myös hakukoneoptimointia. 

Hyvin suoritettu hakukoneoptimointi mobiililaitteille auttaa sinua tavoittamaan paremmin asiakkaitasi, ja pystyt tyydyttämään heidän tarpeensa hakutuloksissa eduksesi. Tämä opas mobiilaitteiden hakukoneoptimoinnista kertoo kaiken, mitä sinun täytyy tietää täydellisen mobiilikokemuksen tarjoamiseksi.

Sisällysluettelo

Miksi hakukoneoptimointi mobiililaitteille on niin tärkeää?

Hakukoneoptimointi mobiililaitteille on ratkaisevan tärkeää, koska se auttaa tavoittamaan asiakkaat oikeassa paikassa oikeaan aikaan, sekä tarjoamaan heille parasta mahdollista käyttökokemusta ja osuvia hakutuloksia. Joka päivä yhä useammat ihmiset löytävätkin älypuhelimien valtavat edut. 

Oikeastaan koko elämämme on näissä laitteissa – on lähes pelottavaa nähdä, kuinka kiinni olemme kasvaneet älypuhelimiin. Monet ihmiset kutsuvatkin sitä itsensä jatkeeksi ja sellaiseksi laitteeksi, jota ilman he eivät voi elää. Näiden ihmisten tavoittamiseen tarvitaan mobiililaitteille suunnattua hakukoneoptimointia.

Matkapuhelin ei enää tarkoita että se olisi vain matkalla mukana. Tutkimuksissa onkin havaittu, että ihmiset tarttuvat usein lähimpään älylaitteeseen etsiäkseen jotain nopeasti ja usein se on heidän älypuhelimensa. He käyttävät sitä etsiessään hankittavia tuotteita tai palveluita ennen päätöksentekoa ja ostavat jotain milloin tahansa, missä tahansa. 

Googlen tutkimuksen mukaan älypuhelinten käyttäjillä on korkeampi ostoaikomus kuin pöytätietokoneiden käyttäjillä. He ovat keskittyneitä ja valmiita ostamaan. Sinun tehtäväsi on olla siellä, kun he etsivät tuotteitasi.

Mobiili SEO vs. tietokoneen SEO

Pöytätietokoneen hakukoneoptimoinnin ja mobiililaitteiden hakukoneoptimoinnin välillä on melkoisen suuri ero, mutta tavoitteet ovat kuitenkin verrattavissa toisiinsa. Haluat tavoittaa yleisön mahdollisimman laajasti ja muuttaa heidät maksaviksi asiakkaiksi. Joillakin tavoin tietokoneen hakukoneoptimointitaktiikat toimivat myös mobiilin hakukoneoptimoinnissa, mutta hieman eri muodossa. 

Kolme pääteemaa ovat edelleen voimassa: keskittyminen suorituskykyyn, käyttäjäkokemukseen ja sisältöön. Tietokoneen hakukoneoptimoinnissa keskitytään usein enemmän suurelle yleisölle, kun taas mobiililaitteiden optimoinnissa saatetaan keskittyä enemmän paikallisesti. Tämäkin vaihtelee eri tuotteiden ja palvelujen mukaan.

Googlen mobiilihakemisto - ensimmäisenä

Mobiililaitteiden hakukoneoptimoinnin merkityksestä on tullut jo entistä selvempää vuonna 2016 ilmestyneessä Googlen tiedotteessa. Vuonna 2018 Google otti ensisijaiseksi hakuhakemistokseen mobiilihakemiston. Mitä tämä tarkoittaa? Ensimmäistä kertaa Google määrittelee sijoitukset sivuston mobiiliversion laadun perusteella tietokoneversion sijasta. 

Uusi Googlebot (hakurobotti) indeksoi mobiilisivustosi ja selvittää ovatko sen suorituskyky, sisältö ja käyttäjäkokemus vaatimusten mukainen. Jos näin on, saat paremman sijoituksen. Jos ei ole, muut sivustot sijoittuvat korkeammalle ja oma sijoituksesi voi pudota hakutuloksissa. Vaikka toimintasi ei keskittyisi juurikaan mobiililaitehakuihin, mobiilisivustosi arvioidaan siitä huolimatta, ja sijoituksesi hakutuloksissa määräytyy sen pohjalta. 

Tammikuussa 2018 Google ilmoitti, että sivuston nopeudesta tulee mobiilihakujen sijoituskerroin saman vuoden heinäkuusta alkaen. Kuitenkin laadukas sisältö vaikuttaa ainakin vielä sijoitukseen.

” Google Speed Update January 17, 2018 ” “koskee samaa standardia kaikille sivuille riippumatta sivun rakennustekniikasta. Hakukyselyn tarkoitus on edelleen erittäin vahva signaali, joten hidas sivu saattaa silti olla erittäin korkealla sijoituksella, jos sillä on upeaa ja osuvaa sisältöä.”

Asiat muuttuvat

Tällä hetkellä kukaan ei tiedä tarkalleen kuinka mobiililaitteiden indeksointiprosessi toimii. Tiedämme kuitenkin että mobiilisivusto on pidettävä indeksoitavana poistamalla kaikki mahdolliset esteet, kuten komentosarjojen huono lataus ja estämällä indeksoinnin robots.txt -tiedostossa. Sivuston on myös latauduttava salamannopeasti, jos halutaan tulla indeksoiduksi hyvin.

Googlen Gary Illyes kirjoitti blogissaan yksityiskohtaisesti asioista, joista tulisi huolehtia mobiilioptimoinnissa. Niihin sisältyy saman mahtavan sisällön tarjoaminen sekä mobiili- että tietokonesivustolla, jäsennellyn tiedon tuottaminen, oikeiden metatietojen tarjoaminen, hreflang-linkkien tarkistaminen ja varmistamalla että palvelimet pystyvät käsittelemään lisääntynyttä indeksointinopeutta.

Enää ei voi esittää vähempää tietoa mobiilisivustossa kuin tietokonesivustossa. Sisällön on oltava identtinen molemmissa, koska pian sijoitus määräytyy vain mobiilisivuston tietojen ja sisällön perusteella.

Näytä Googlelle että sivustosi on mobiiliystävällinen. Lisätietoja Googlen kehittäjädokumentaatiossa.

Tiedä mitä teet

Hakukoneoptimointi mobiililaitteille on aivan kuten tavallinenkin hakukoneoptimointi – sivuston täytyy olla indeksoitavissa ja löydettävissä. Lisäksi tarvitaan myös nopeaa suorituskykyä, laadukasta sisältöä ja virheetöntä käyttäjäkokemusta. 

Että kaikki menisi oikein, täytyy tietää kuinka sivusto tällä hetkellä toimii ja mitä asiakkaat hakevat tällä hetkellä. Käyttävätkö he samoja avainsanoja matkapuhelimella löytääkseen sivustosi? Ihmiset usein muuttavat hakutapaansa käyttäessään mobiililaitetta. Mitä haluat asiakkaiden tekevän? Navigoiminen lähimpään pikaruokalaan on vähemmän ihanteellinen haku, kun olet pöytätietokoneella. Älypuhelimella se on kuitenkin täysin järkevää.

Työkaluja mobiililaitteiden hakukoneoptimointiin

Google Search Consolen optimointityökalut ovat legendaarisia ja suureksi avuksi, kun halutaan selvittää sivuston menestystä hakutuloksissa. Esimerkiksi käyttämällä Search Analytics -ominaisuutta, nähdään mitä hakusanoja mobiililaitteiden ja tietokoneiden käyttäjät käyttävät löytääkseen tarvitsemansa. Kohdennetaanko oikeita avainsanoja? Pitäisikö keskittyä johonkin muuhun avainsanaan?

Googlebotin on kyettävä indeksoimaan JavaScript, CSS ja kuvatiedostot oikein. Tätä varten Search Consolessa on kätevä työkalu: URL-tarkistus. Työkalun avulla nähdään kuinka Googlebot näkee ja käsittelee sivuston sisältöä. Tarkastustyökalu kertoo onko sivusto mobiiliystävällinen, koska se on viimeksi indeksoitu ja ilmoittaa mahdollisista virheistä jotka on syytä korjata.

Toinen Google Search Console -työkalu joka helpottaa hakukoneoptimointia on Mobiilikäyttö -työkalu. Se tarkistaa sivuston ja antaa korjausehdotuksia artikkeleista ja sivuista, jotka eivät noudata Googlen mobiiliystävällisiä sääntöjä. Tämä on erinomainen tapa aloittaa mobiilihakukoneoptimointi.

Kolmas hieno Google-työkalu on PageSpeed Insights. Työkalu näyttää kuinka nopeasti sivusto latautuu sekä mobiililaitteissa että tietokoneissa. Se ehdottaa myös suorituskykyyn tehtäviä parannuksia.

Kaksi tärkeintä asiaa joita PageSpeed Insights tarkastelee:

    • Ensimmäinen sisällön latautuminen: Aika joka kuluu ennen kuin käyttäjä näkee visuaalisen vastauksen sivulta.
    • Nopeusindeksi: Aika joka tarvitaan HTML-sivun jäsentämiseen ja esittämiseen kokonaan.

 

Muita hyviä työkaluja mobiilihakukonenäkyvyyden parantamiseksi ovat Googlen mobiililaitesoveltuvuuden testi, Lighthouse, Analytics, SEMrush, Ryte, ScreamingFrog ja SimilarWeb.

Oma testaus on myös tärkeää. Tutki sivustoa mobiililaitteellasi “Incognito” tilassa. Testauksella voit päätellä hidasteleeko sivusto mielestäsi ja onko kaikki asiat kunnossa.

Sivuston suorituskyvyn parantaminen

Mobiilioptimointiin kuuluu ennen kaikkea sivuston suorituskyky. Suorituskyky vastaa lähes samaa asiaa kuin sivuston nopeus. Mitä nopeampi sivusto on, sitä tyytyväisempiä ovat asiakkaat. Sivuston on latauduttava muutamassa sekunnissa, tai asiakkaat luopuvat yrityksestä ja menevät muualle. Tosiasiassahan sivustot vain kasvavat ja on selvää, että nopeuteen on kiinnitettävä yhä enemmän huomiota.

Suorituskyvyn optimointi on jatkuva prosessi. Sivusto ei koskaan ole tarpeeksi nopea ja parannuksia voi aina tehdä. Seuraamalla tarkasti mobiilisivuston suorituskykyä, voidaan siirtyä välittömästi jokaiseen mahdollisuuteen kehittää sitä. Google arvostaa nopeita sivustoja, samoin kuin asiakkaasi.

PageSpeed ​​Insights ja Lighthouse

PageSpeed Insights on tehokas työkalu mobiilisivuston suorituskyvyn analysointiin. Toinen hieno Google -työkalu sivuston nopeuden selvittämiseksi on Lighthouse joka on Chrome-selaimen laajennus. Molemmat työkalut ovat helppokäyttöisiä ja ne antavat paljon tietoja sivuston latausnopeudesta.

Kirjoittamalla URL-osoite Insights -työkalun osoitekenttään saadaan kaksi pistemäärää. Toinen mobiililaitteille ja toinen tietokoneelle, lukemat ovat erilaisia. Jos pisteet ovat punaisella alueella, tekemistä on paljon. Oranssi tarkoittaa sivuston keskinkertaista suorituskykyä ja vihreä hyvää suorituskykyä. Työkalu antaa myös ehdotuksia sivuston suorituskyvyn parantamiseksi. Noudattamalla ehdotuksia olet menossa oikeaan suuntaan.

Voiko pisteluku olla 0/100? Sivustoja joilla pistemäärä on ollut 0/100, tulee vastaan aina silloin tällöin.

Eri tekijöiden yhdistelmät voivat tehdä mobiilisivustolle paljon haittaa ja hidastaa sitä. Epäkelpo webhotellipalvelu, WordPress asennettuna jaettuun webhotelliin, asentamalla kolmekymmentä lisäosaa ja lisäämällä sata optimoimatonta kuvaa artikkeliin, niin pistemäärä on takuulla huono. Nämä asiat voi kuitenkin helposti korjata. Analysoi sivustoasi PageSpeed Insights sekä Lighthouse työkaluilla ja noudata korjausehdotuksia.

Mitä voit tehdä sivuston nopeuden parantamiseksi?

  • Optimoi kuvat ja käytä vähemmän kuvia
  • Valitse korkealaatuinen webhotelli
  • Päivitä PHP-versio PHP 7: ksi
  • Karsi turhat edelleenohjaukset
  • Korjaa renderöinnin estävä sisältö
  • Priorisoi näkyvä sisältö
  • Optimoi ja pienennä CSS, HTML ja JavaScript
  • Käytä välimuistia
  • Käytä CDN palvelua
  • Siirry HTTP / 2: een
  • Päivitä HTTPS: ään
  • Lataa vähemmän sisältöä, kuten esimerkiksi JavaScript-kirjastoja
  • Lataa vähemmän syötteitä
  • Paranna palvelimen vasteaikaa

 

Sivuston latausnopeutta parannettaessa kannattaa miettiä tarvitaanko kaikkia sivuston artikkeleita, pdf-tiedostoja, kirjastoja, kuvia, lisäosia, teemaominaisuuksia ja niin edelleen. Tunnettu sanonta “vähemmän on enemmän” pitää paikkansa tässäkin asiassa.

Sopiiko AMP sivustollesi?

Googlen avoimen lähdekoodin projektilla AMP (Accelerated Mobile Pages) on tavoitteena mobiilisivujen latautuminen mahdollisimman nopeasti. Projektia on kehitetty jo jonkin aikaa, ja nyt se on saavuttamassa suurempia edistysaskelia. Se on kuitenkin kiistanalainen tekniikka, mutta koska Google markkinoi sitä niin voimakkaasti, sitä ei ehkä kannata sivuuttaa.

Aluksi AMP: tä käytettiin staattisissa sivustoissa, kuten blogeissa tai uutisartikkeleissa, jotka eivät tarvitse käyttäjän vuorovaikutusta. Verkkokaupoissa ja muissa dynaamisissa sivustoissa AMP jäi vajaaksi viime aikoihin asti. Kaikki sivustot eivät sitä tarvitse, mutta ne jotka tarvitsevat, voivat hyötyä siitä paljon.

Progressiiviset Web-sovellukset (PWA)

PWA tarjoaa toisenlaisen vaihtoehdon mobiilikäyttäjille. Progressiivinen verkkosovellus on all-in-one ratkaisu, joka toimii kaikissa laitteissa ja kaikille käyttäjille. Se on ratkaisu sovellusmaailman ja verkkomaailman väliltä. Verkkosovellus toimii kuin sovellus ilman tarvetta julkaista erillistä sovellusta sovelluskaupassa. PWA siirtää mobiilisivuston latausnopeuden sovelluksen tasolle. Kun se tehdään oikein, käyttäjä voi erehtyä luulemaan käyttävänsä sovellusta. Lisätietoa Googlen artikkelissa.

Eri tekniikoiden ansiosta selain voi tehdä paljon enemmän taustalla, pitäen silti käyttöliittymän ajan tasalla reaaliajassa. Progressiivisille verkkosovelluksille tapahtuu paljon seuraavien vuosien aikana. Jokainen selain, älypuhelin sekä tietokone tukevat PWA palvelua. Jopa Applen iOS-laitteet, tekemistä kuitenkin vielä riittää ennen kuin Applen toteutus on vakaa.

Keskity mobiililaitteen käyttäjäkokemukseen

Sen lisäksi että mobiilisivusto on helposti löydettävissä ja salamannopea, sen täytyy tarjota nautittava käyttökokemus. Selvitä mitä asiakkaasi tekevät sivustollasi, mitä he etsivät ja kuinka he navigoivat sivustolla. Poistamalla kaikki “esteet” vierailija saavuttaa tavoitteensa nopeammin. 

Käyttäjäkokemuksessa huomioitavia asioita:

  • Älä unohda asiakasta. Asetu asiakkaan asemaan.
  • Tee mobiilisivustosta hyödyllinen ja nautinnollinen käyttökokemus.
  • Varmista kirjasinkoon riittävyys mobiililaitteille.
  • Jätä tarpeeksi tilaa klikattavien elementtien välille.
  • Tee alavalikosta klikattava. Muussa tapauksessa asiakas saattaa palata kotivalikkoon alavalikon sijaan.
  • Laita puhelinnumero näkyvästi esille ja tee siitä klikattava linkki. Silloin asiakkaat voivat soittaa helposti jos he tarvitsevat lisätietoja palveluistasi.
  • Älä pakota asiakkaita zoomaamaan nähdäkseen sivuston sisältöä.
  • Tee painikkeista riittävän suuria sormilla käytettäväksi.
  • Tarkista lomakkeet. Huonosti laaditut lomakkeet ovat käyttökelvottomia mobiililaitteissa.
  • Testaa, korjaa ja testaa uudelleen!

Optimoi yrityksesi paikallisuutta

Vaikka käytämme älypuhelimia paljon kotona, niistä tulee entistä hyödyllisempiä ollessamme muualla. Google havaitsi että 76% ihmisistä jotka etsivät jotain lähistöltä, vierailivat siihen liittyvässä yrityksessä päivän sisällä. Näistä käynneistä 28% johti kaupankäyntiin. 

Suoriutumalla hyvin paikallisesta kysynnästä, on työskenneltävä paikallisen hakukoneoptimoinnin parissa. Paikalliset hakutulokset mobiililaitteella voivat näyttää hyvinkin erilaisilta kuin tavanomaiset tietokonehaut, joten on tiedettävä mihin optimointia kohdistetaan. Tässä on muutamia tapoja parantaa paikallista hakukonenäkyvyyttä mobiililaitteille:

  • Kirjoita paikallisuuteen suuntautuvaa sisältöä: yksi tehokkaimmista keinoista jonka voit tehdä parantaaksesi paikallista sijoitustasi hakutuloksissa.
  • Luo paikallisia linkkejä esimerkiksi paikkakunnan tapahtumiin.
  • Google My Business: rekisteröidy ja täytä tietosi. Pidä yrityksesi tiedot ajan tasalla, vastaa arvosteluihin, esittele palveluitasi ja lisää kuvia tuotteistasi. Voit kertoa myös uusista tuotteistasi tai palveluistasi.
  • Arvostelut: pyydä asiakkaitasi arvostelemaan tuotteitasi, merkitse arvostelut jäsennellyllä tiedolla ja esitä ne tietyllä sivustosi sivulla.
  • Valokuvat: ota hienoja kuvia yrityksestäsi ja lisää ne Google My Business -palveluun.
  • Schema.org: lisää jäsenneltyä tietoa yksityiskohdista, tuotteista, arvosteluista jne. Näin voit saada mobiililaitehakutuloksissa rikkaita hakutuloksia (rich snippets), rikkaita kortteja (rich cards) tai karuselleja.
  • Yhteystiedot: varmista että yhteystietosi ovat aina oikein ja ajantasaisia.

Hienosäädä mobiilisisältöä

Älypuhelimien näytöt ovat pieniä. Pienellä näytöllä tekstin rivitys katkeaa ja tuloksena on yleensä mahdottoman pitkä kappalevirta, jota käyttäjän on vieritettävä loputtomasti. Teksti matkapuhelimen näytöllä aiheuttaa päänsärkyä kaikille web-suunnittelijoille. Tekstin suunnittelu ja kappalejaon käyttö ovat tärkeitä asioita sivuston menestymiselle. 

Jos sivusto on lukukelvoton tai se ei näytä hyvältä, ihmiset eivät lue 1000 sanaista artikkelia. Ei ehkä edes 100 sanaista yhteenvetoa. Tarkastele typografiaasi asiakkaan silmin.

Ihmiset lukevat paljon älypuhelimillaan, tee siitä niin helppoa kuin mahdollista laadukasta sisältöä unohtamatta.

Kirjoita aina mobiilinäytölle

Pidä aina pienen näytön rajoitukset mielessä, kun luot tai muokkaat sivustoa. Älä käytä liian pitkiä lauseita. Pidä kappaleet noin neljässä lauseessa ja hajota tekstiä luettelomerkkien, luetteloiden ja otsikoiden avulla. 

Mikään ei ole ikävämpää asiakkaalle, kuin massiivinen muotoilemattoman tekstin lohko. Tarkista aina luomasi sisältö älypuhelimessa nähdäksesi miltä se näyttää, ja mieti tapoja parantaa sitä.

Kirjoita oikean pituisia metakuvauksia ja otsikoita

Google näyttää vähemmän tietoja mobiililaitteen hakutuloksissa verrattuna  tietokoneeseen. Metakuvaukset ja otsikot katkaistaan jos ne ovat liian pitkiä. Saatat vahingossa piilottaa useita merkkejä hakutuloksissa, kun optimoit metakuvauksia ja otsikoita tietokoneelle. 

Yoast SEO lisäosalla näet esikatselun mobiililaitteen ja tietokoneen metatiedoista sekä otsikosta. Näin voit verrata näiden kahden välisiä eroja ja löytää kultaisen keskitien.

Valmistautuminen äänihakuun

Tulevaisuudessa äänihaun merkitys kasvaa.  

Äänihaku on jo pitkään ollut olemassa mutta Applen Sirin, Amazonin Alexan ja Googlen kotiassistentin tultua markkinoille asiat kehittyvät nopeasti. Yhä useammat käyttävät äänihakuja suorittaakseen toimintoja internetissä ja sivuston on vastattava niihin. 

Äänihausta saattaa olla muutakin hyötyä. Voit saada sivustollesi johtavia linkkejä katkelmien ja vastauslaatikoiden muodossa. Nämä koskevat ainoastaan tietokonehakuja tällä hetkellä.

Äänihakuun valmistauduttaessa sivuston on vastattava asiakkaiden esittämiin kysymyksiin. Selvittämällä mitä kysymyksiä asiakkaat esittävät, voidaan sivustoa optimoida sen mukaisesti. Tähän saa apua Googlen automaattisen täytön esittämistä kysymyksistä tai esimerkiksi käyttämällä AnswerThePublic työkalua.

Lisää jäsenneltyä tietoa (structured data) mobiilisivustoosi

Jäsennelty tieto (structured data) on tätä päivää. Lisäämällä sivustolle jäsenneltyä tietoa Schema.org muodossa, voidaan avata niin sanottu viestintälinja hakukoneiden kanssa. Jäsennelty tieto kertoo hakukoneille, mitä kaikki sivuston eri elementit tarkoittavat. Ne voivat näiden tietojen perusteella näyttää korostettuja hakutuloksia tuotteista. Niitä kutsutaan rikkaiksi hakutuloksiksi (rich snippets). Rikkaat hakutulokset erottuvat muista hakutuloksista ja se saattaa johtaa korkeampaan klikkausprosenttiin.

Jäsennelty tieto mahdollistaa uuden tavan esitellä tuotteita hakutuloksissa. Rikkaat hakutulokset (rich snippets), sekä myös rikkaina kortteina tunnetut (rich cards) käyttävät jäsenneltyä tietoa hyväkseen. Tuloksena on katkelma, joka on mobiililaitteille optimoitu ja erittäin houkutteleva klikattavaksi. Jäsennelty tieto on yksi tärkeimmistä tekijöistä jolla voidaan saada klikkausprosentti huomattavaan kasvuun.

Rikkaat hakutulokset

Hakutulosten kehitys. Vasemmalta: normaali hakutulos, rikkaat hakutulokset ja rikkaat kortit.

Hakukoneoptimointi mobiililaitteille: Mobiilioptimoijan opas

Tämä mobiililaitteille suunnattu hakukoneoptimointiopas sisältää paljon vinkkejä mobiilisivuston toiminnan parantamiseksi. Mobiilioptimoinnin tulisi aina olla keskeneräinen työ, koska kehitystä tapahtuu jatkuvasti. Toisaalta myös tekniikat kehittyvät ja vanhoja korvataan uusilla.

Maailma muuttuu jatkuvasti ja sen kehityksessä täytyy pysyä mukana. Jos muutut mukana, palkinto saattaa olla ruhtinaallinen. Tutki sivustoasi älypuhelimella ja tarkista sen toimivuus, etsi ja korjaa ongelmat. Hyödynnä tätä mobiilioptimointiopasta mahdollisimman hyvin, koska lähitulevaisuus tulee olemaan mobiililaitteiden osalta hyvin tärkeässä roolissa.

Lue myös WordPress hakukoneoptimoinnin perusteet.

Alkuperäinen lähdeartikkeli