Google ei löydä sivujani? 5 syytä mistä se voi johtua

23 Marraskuuta 2019

Google ei löydä sivujani

Yoast SEO lisäosa on yleisesti käytössä parempien hakutulossijoitusten aikaan saamiseksi. Sen avulla sivuston tekstit, kuvat ja otsikot voidaan optimoida perusteellisesti. Valitettavasti täydellinenkään optimointi ei välttämättä aseta artikkelia taianomaisesti hakutulosten kärkeen.

Miksi täydellisesti optimoitu sivu tai artikkeli ei saa sijoitusta? Mistä voi olla kyse ja mikä estää saavuttamasta ensimmäistä sijaa hakutuloksissa? Artikkelissa käsitellään viittä eri syytä mistä se voi johtua, ja millä tavalla näkyvyyttä voidaan parantaa.

1. Kilpailua on liikaa

Useimmissa tapauksissa artikkelin tai sivun huono sijoitus johtuu hakutermin kovasta kilpailusta. Jos artikkeli on optimoitu todella kilpailluille avainsanoille kuten [robottipölynimuri] tai [mikroaaltouuni] mahdollisuudet hyvälle sijoitukselle ovat heikot. Suuret yritykset kuten Gigantti ja Verkkokauppa.com hallitsevat hakutuloksia näillä avainsanoilla.

Tarkista hakutermisi kilpailutilanne Google hakutuloksista. Hallitsevatko suuret yritykset ensimmäisiä hakutuloksia? Ovatko sivustot vakiinnuttaneet asemansa markkina-alueella?

Korjausehdotus

Jos haluat sijoittua korkealle hakutuloksissa kilpaillulla markkina-alueella, käytä pitkän hännän avainsanoja. Kirjoita artikkeleita keskittyen pitkän hännän avainsanoihin, sen sijaan että optimoisit sivustoasi todella kilpailluille avainsanoille. Saavutettaessa hyvä sijoitus näille avainsanoille, korkeampi sijoitus kilpailluille avainsanoille helpottuu. Avainsanastrategian toteuttaminen on työlästä ja vie paljon aikaa, mutta se on kannattavaa.

2. Sivuston tekniset ongelmat

Mikäli sivuston artikkeleita ei löydy lainkaan hakutuloksista, tekniset ongelmat voivat olla syy siihen. Ongelmana voi olla lisäosien ristiriitaisuus tai käytössä oleva teema saattaa estää Googlea indeksoimasta sivustoa.

Jos sivusto sijoittui aikaisemmin hyvin, mutta katosi yllättäen hakutuloksista, syynä saattaa olla sivuston turvallisuuteen liittyvät seikat tai hakkerointi. Sivuston hakkerointi huonontaa sijoitusta hakutuloksissa ja uudet artikkelit eivät esiinny hakutuloksissa niin hyvin kuin aikaisemmin. Hakkeroinnin aiheuttamat haitat kehittyvät hitaasti ja lähes huomaamattomasti.

Korjausehdotus

Yoast SEO lisäosaa käytettäessä tarkista ettet estä artikkelien tai sivujen näkyvyyttä  lisäosan asetuksissa: Search Appearance -> Content types -välilehti -> Show Artikkelit/Sivut in search results? Määrityksen muuttaminen “Yes” asetukseksi sallii hakukoneiden indeksoida sivuja ja artikkeleita ja näyttää ne hakutuloksissa.

Estätkö WordPressiä indeksoimasta sivustoa? Tarkista: Asetukset -> Lukeminen -> Hakukonenäkyvyys.

Mikäli kaikki Yoast lisäosan asetukset on määritelty oikein ja WordPress ei itsessään estä sivuston indeksointia, selvitä seuraavat asiat:

  • Tarkista lisäosien päivitykset ja niiden yhteensopivuus käyttämäsi WordPress version kanssa.
  • Estääkö käyttämäsi teema hakukoneiden indeksoinnin.
  • Tietoturva ja hakkerointi. Pyydä webhotelliasi tarkistamaan sivustosi tiedostot mahdollisten hyökkäysten osalta.

3. Sivustolla ei ole kelvollista sisäistä linkitysrakennetta

Sivuston sisäisellä linkitystrategialla on ratkaiseva merkitys hakukoneoptimoinnissa. Artikkelien ja sivujen keskinäisellä linkityksellä ja selkeällä sivurakenteella Google ymmärtää paremmin sivustoa ja sen rakennetta. Jos sivuston sisäinen linkitysrakenne on heikko, mahdollisuudet korkealle sijoitukselle hakutuloksissa ovat huomattavasti pienemmät.

Korjausehdotus

Linkitä artikkeita ja sivuja toisiinsa. Tärkeimmät artikkelisi saavat eniten linkkejä toisilta sivuilta. Google arvostaa osuvia ja käyttäjille arvoa tuovia linkkejä. 

Yoast SEO -lisäosan linkkilaskuri näyttää artikkelit ja sivut, jotka eivät saa ainuttakaan linkkiä toisilta sivuilta. Jos artikkeliin ei osoiteta linkkejä, sen hakutulosarvo on olematon.

4. Sivuston linkit

Uuden vastavalmistuneen sivuston löytyminen hakutuloksista vie aikaa, vaikka jokainen sivu ja artikkeli olisi optimoitu täydellisesti. Hyvään hakukonenäkyvyyteen pyrittäessä tarvitaan linkkejä myös muilta sivustoilta.

Korjausehdotus

Millä tavalla voisit saada linkkejä muilta sivustoilta? Voisivatko yhteistyökumppanit linkittää sivustollesi ja kertoa tuotteistasi? 

Sosiaalinen media on myös tehokas kanava hankkia linkkejä sivustolle.

5. Sivuston tarkoitus on väärä

Artikkelit ja sivut optimoidaan tietyille avainsanoille ja hakutermeille. Mikäli ne eivät vastaa ihmisten käyttämiä hakusanoja, sivut eivät löydy hakutuloksista niin kuin on suunniteltu. 

Nykyään hakutavoitteet ovat tärkeä osa hakukoneiden toimintaa. Etsitäänkö tietoa jostakin aiheesta, vai ollaanko ostamassa jotakin? Jos avainsana tai artikkelin sisältö ei vastaa haun tarkoitusta, sitä ei näytetä hakutuloksissa. Artikkeli ei silloin vastaa sitä sisältöä, mitä ollaan etsimässä.

Selvennetään asiaa esimerkein. Oletetaan että olet koirankouluttaja ja haluat hyvän Google hakutulossijoituksen koiranpentujen koulutuspalveluja myymällä. Optimointi suoritetaan avainsanalla [koiranpennun koulutus] tulevaa liiketoimintaa ajatellen. 

Tarkastelemalla hakutuloksia, huomaat että kaikki tulokset opastavat kuinka koiranpentu koulutetaan itse. Hakijoilla on tietoinen tarkoitus ja he haluavat informaatiota kuinka koiranpentu koulutetaan itsenäisesti ilman ulkopuolista apua.

Tämä voi toimia myös päinvastoin. Jos olet kirjoittanut artikkeliisi tarkat ohjeet olohuoneen tapetoinnista ja haluat sijoittua hyvin hakutermillä [olohuoneen tapetointi]. Hakutulokset myyvät enimmäkseen tapetteja. Hakutermiä käytettäessä ihmiset haluavat ostaa tapetteja, eivät välttämättä tapetoida itse.

Perusteellinen avainsanatutkimus auttaa löytämään oikeat avainsanat siihen tarkoitukseen mitä ollaan tekemässä tai myymässä.

Kaikilla hakutermeillä ei ole läheskään yhtä hallitsevaa tarkoitusta hakutuloksissa kuin edellisessä esimerkissä. Esimerkkihakusanoilla voidaan sijoittua hyvin hakutuloksissa eri hakutermejä käytettäessä. Jos optimoitu artikkeli ei esiinny hakutuloksissa lainkaan, syyn aiheuttajaa kannattaa tutkia perusteellisemmin.

Korjausehdotus

Kellään ei ole valtaa muuttaa hakukoneiden käyttäjien hakutermejä ja aikomuksia hakea jotakin internetistä. Mutta sinulla on valta muuttaa omaa optimointistrategiaasi hakukoneiden käyttäjien mukaan. Jos artikkeli ei saa sijoitusta optimoidulle avainsanalle, tutki hakutuloksia ja analysoi. Minkä tyyppiset tulokset ovat hallitsevia? Sisältääkö hakutulos kuvia tai videoita? Mitkä aiheeseen liittyvät hakutermit sijaitsevat hakutuloksissa?

Jos kirjoitat informatiivisia artikkeleita saadaksesi vierailijoita sivustolle, esittele sivustosi luotettavana tietolähteenä. Myöhemmin sivustolle palaavat asiakkaat saattavat ostaa tuotteitasi. Jos hakutuloksissa esiintyy paljon kuvia, voi olla syytä keskittyä kuvien optimointiin.

Hakukoneoptimoitu artikkeli ei näy hakutuloksissa?

Useat eri syyt voivat estää artikkelin tai sivun näkymisen hakutuloksissa. Jos optimointi on suoritettu hyvin, yleisin syy on markkina-alueen kova kilpailutilanne. Hakukoneoptimointiin sisältyy paljon erilaisia ja tärkeitä seikkoja, kuten esimerkiksi sivuston rakenne ja linkkien sijoittaminen artikkeleihin. 

Perehdy sivuston optimoinnin eri osa-alueisiin, niin saat paremman sijoituksen hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi on pitkän aikavälin strategia ja hyvän sijoituksen saavuttamiseen on tehtävä paljon työtä ja oltava kärsivällinen, mutta tehty työ maksaa lopulta itsensä takaisin.

Alkuperäinen lähdeartikkeli