Avainsanatutkimus hakukoneoptimoinnissa: Perusteellinen opas

1 Lokakuuta 2019

Avainsanatutkimus hakukoneoptimoinnissa

Avainsanatutkimus hakukoneoptimoinnissa on ensimmäinen askel ja hyvin tärkeä osa mitä tahansa hakukoneoptimointi-strategiaa. Ennen kuin kirjoitat sivustolle artikkeleita, sinun on mietittävä mitä hakutermejä asiakkaasi käyttävät. Tämä tarkoittaa yksityiskohtaista selvitystyötä! Käyttäessäsi näitä täsmällisiä hakutermejä, Google sijoittaa niitä hakutuloksiinsa. Tämä artikkeli on avainsanatutkimus ja se vie sinut monien siihen liittyvien vaiheiden läpi.

Sisällysluettelo

Mikä on avainsanatutkimus?

Ennen kuin siirrymme selvittämään avainsanatutkimusta prosessina, tarkastellaan tärkeimpiä käsitteitä sen taustalla.

Avainsanatutkimus voidaan määritellä työksi, jota teet tehdäksesi laajan luettelon avainsanoista joille haluat sijoituksen.

Avainsanastrategia on joukko päätöksiä, jotka teet kyseisen avainsanatutkimuksen perusteella.

Hakulauseet ovat avainsanoja, jotka sisältävät useita sanoja. Käytämme tässä artikkelissa sanaa “avainsana”, mutta emme tarkoita että se on vain yksi sana. [wordpress hakukoneoptimointi] on avainsana, samoin kuin [paras wordpress lisäosa]. Avainsana koostuu yleensä useasta sanasta. Kun puhumme avainsanasta tässä oppaassa, tarkoitamme yleensä ilmausta, ei vain yhtä sanaa. 

Pitkän hännän avainsanat ovat tarkempia ja vähemmän yleisiä, koska ne keskittyvät enemmän kapeaan hakusektoriin. Mitä pidempi ja tarkempi avainsana on, sitä helpompaa siihen on sijoittaa haluttu hakulause. Avainsanat jotka ovat tarkempia ja usein pidempiä, kutsutaan pitkän hännän avainsanoiksi.

Avainsana on sana tai lause, jolla haluat sivusi tai artikkelisi löydettävän hakutuloksissa. Jos käytät esimerkiksi Yoast SEO lisäosaa, kirjoitat kyseisen avainsanan sille kuuluvaan kenttään.

Hakujen tarkoituksena on löytää mitä hakija todella etsii. Nämä eivät ole vain pelkkiä avainsanoja vaan myös tavoitteita jotka hakija haluaa tietää, tehdä tai ostaa.

Kuinka teen avainsanatutkimuksen?

Avainsanatutkimuksella on neljä eri vaihetta. 1. Mikä on yrityksen toimenkuva? 2. Luettelo kaikista avainsanoista joilla halutaan löytyä hakutuloksista. 3. Hakujen tarkoitus. 4. Sivujen ja artikkeleiden luonti avainsanoille. Avainsanatutkimus käy nämä vaiheet läpi yksityiskohtaisesti.

Opas kattaa kokonaisvaltaisen avainsanatutkimuksen ja sisältää vinkkejä sen aloittamiseksi.

Vaihe 1: Mikä on toimenkuvasi?

Mikä on toimenkuvasi? Mistä sivustollasi kerrotaan? Mikä tekee sivustostasi erityisen? Kenet yrität tavoittaa? Ja mitä lupauksia haluat antaa sivustolla asiakkaillesi?

Kysymykset ovat useimmille vaikeita ja niihin on vaikea vastata. Mikä erottaa sinut muista ja minkälaiseen asiakaskuntaan haluat kohdistaa hakutuloksesi? Asiat on hyvä kirjoittaa muistiin, niin niitä voi päivittää myöhemmin.

Kun olet löytänyt yksityiskohtaiset vastaukset kysymyksiin, olet ottanut ensimmäisen suuren ja ehkä tärkeimmän askeleen avainsanastrategiassasi.

Huomioi kilpailutilanne

Onko markkina-alueella kova kilpailu? Useat markkina-alueet ovat erittäin kilpailtuja ja suuret yritykset hallitsevat hakutuloksia. Näillä yrityksillä on yleensä suuret markkinointibudjetit joihon sisältyy myös hakukoneoptimointi. Hyvä hakutulossijoitus tällaisilla markkina-alueilla on kovan työn takana, ja aina se ei ole edes mahdollista.

Jos markkinoit lomamatkoja Rukalle. Voit esimerkiksi tarjota loistavia matkoja lapsille, joten lomamatkat sopivat erityisen hyvin lapsille ja vaikkapa yksinhuoltajavanhemmille. Upeiden lomamatkojen tarjoaminen Rukalle lapsille ja yksinhuoltajavanhemmille, voisi hyvinkin olla se mikä tekee palvelustasi ainutlaatuisen. Etsi jokin asia, joka erottaa tuotteesi tai palvelusi kovasta kilpailutilanteesta. Tämä voisi olla strategiasi. Löytää oma markkinarako ja tarjota sitä asiakkaille.

Jos aloitat erittäin kilpaillulla markkina-alueella, kannattaa ponnistaa pienestä. Kun “omistat” pienen osan kapeasta markkina-alueesta, yrityksestäsi saattaa tulla iso nimi Rukalle suuntautuvien lomamatkojen liiketoiminnassa. Myöhemmin voit yrittää nousta yhden tason ylöspäin ja myydä lomamatkoja suuremmalle yleisölle. Markkina-alueesta tulee siten myös paljon laajempi.

Vaihe 2: Tee avainsanaluettelo

Avainsanatutkimuksen toinen vaihe on luettelon luominen avainsanoista. Mitä asiakkaasi ajattelevat? Mitä he etsivät? Millaisia hakutermejä he voisivat käyttää, etsiessään hämmästyttävän hyvää palveluasi tai tuotteitasi? Listaa itsellesi vastaukset näihin kysymyksiin mahdollisimman monella lauseella.

Kun laatimasi vastaukset tuntuvat selkeiltä, on syntynyt hyvä kuva kohderyhmästä ja tuotteistasi jotka eroavat muista. Nämä ovat hakutermejä joilla haluat löytyä.

Varmista avainsanojen sopivuus sivustolle

Hakutermien täytyy vastata sivuston sisältöä. Jos päämme menisivät sekaisin, ja tekisimme parhaamme saadaksemme www.wordpress-hakukoneoptimointi.fi sivuston löytymään “balettikengät” hakusanalla, lukijamme olisivat pettyneitä löytäessään sivustomme. He palaisivat todennäköisesti saman tien takaisin Googleen. 

Jos sijoittuisimme balettikengillä hakutuloksiin, meillä olisi massiivinen poistumisprosentti sivuiltamme. Korkea poistumisprosentti kertoo Googlelle, että ihmiset eivät löydä etsimäänsä hakuterminsä perusteella. Tämä johtaisi väistämättä sivustomme matalampiin sijoituksiin balettikengät hakusanalla. Se on täysin perusteltua, koska emme tiedä mitään baletista tai kengistä.

Työkaluja avainsanatutkimuksen avuksi

Uusista hakutermeistä on vaikea luoda luetteloa. Google Seach Consolen avulla voit tarkistaa millä hakutermeillä sivustollesi on päädytty. Työkalu näyttää klikkaukset ja hakutermin näyttökerrat, josta voidaan päätellä haun tehokkuutta. Toiminto löytyy Google Seach Consolen “kehitys” valikosta.

Google Ads Avainsanojen suunnittelija

Google Ads Avainsanojen suunnittelija etsii vaihtoehtoisia ja uusia aiheeseen liittyviä avainsanoja, sekä kertoo kuukausittaisen hakumäärän kullekin avainsanalle. Avainsanojen suunnittelijan hakumäärätiedot ovat todella hyödyllisiä vain avainsanoille, joille käytät mainosrahaa. Muuten hakumäärätiedot eivät välttämättä ole niin luotettavia, mutta kuitenkin suuntaa antavia. 

Vaikka Google Adwords Avainsanojen suunnittelija ei kerro mitä hakusanaa potentiaaliset asiakkaasi käyttävät, se on kuitenkin hyödyllinen työkalu joka auttaa löytämään ideoita uusille avainsanoille.

Kirjautumalla Google Ads-tilillesi löydät Avainsanasuunnittelijan Työkalut ja Asetukset valikosta Suunnittelu osiosta.

Answer the public

Yksi mielenkiintoinen työkalu on Answer the public. Se on niin sanottu ehdotustyökalu, mutta keskittyy hakuihin joita ihmisillä on tietystä aiheesta. Se näyttää erilaisia yhdistelmiä prepositioiden ja vertailujen kanssa. Visualisointi on myös mielenkiintoinen.

Google Trends

Google Trendsin avulla voidaan verrata eri avainsanojen liikennettä keskenään. Avainsanojen eroavaisuudet nähdään myös maantieteellisesti. Google Trends kertoo avainsanojen kausiluonteisuuden esimerkiksi lomakausien aikana.

MOZ

Moz mittaa avainsanan kilpailukykyä. Avainsanat joita on vaikea luokitella, eivät todennäköisesti ole niitä joita halutaan käyttää. Ne eivät toisi sivustolle juurikaan asiakkaita. Moz -työkalu auttaa nopeuttamaan avainsanatutkimusta. Se ei kuitenkaan ole täysin ilmainen, vaikka saatavana onkin 30 päivän ilmainen kokeilujakso.

Oma sisäinen hakukoneesi

Millä hakutermeillä asiakkaat etsivät tuotteitasi? Nämä termit ovat avainsanoja todellisen asiakaskunnan sanastossa, ja ne olisi ehdottomasti lisättävä avainsanaluetteloon. Mitkä ovat niitä avainsanoja, jotka eivät tuottaneet tuloksia? Nämä olivat hakusanoja joita asiakkaat käyttivät, mutta eivät löytäneet etsimäänsä.

Sivuston sisäisen haun tuloksia voidaan tarkastella Google Analyticsissa kohdassa Käyttäytyminen → Sivustohaku → Hakutermit.

Vaihe 3. Tarkastele hakuja ja hakutuloksia

Tämän päivän hakukoneoptimoinnin tulisi vastata ihmisten esittämiin kysymyksiin. Aina kun joku kirjoittaa hakusanan hakukoneeseen, hän etsii jotain. Jokaiseen kysymykseen tarvitaan oikeanlainen vastaus.

”Etsinnän tarkoitus liittyy johonkin syyhyn, miksi ihmiset tekevät tietyn haun. Miksi he etsivät? Eivätkö he tiedä johonkin asiaan vastausta, koska heillä on kysymys? Etsivätkö he tiettyä sivustoa? Vai etsivätkö he jotakin ostoaikeissa? ”

– Marieke van de Rakt, Yoast –

 

Haun tarkoituksia on neljää eri tyyppiä:

  • Tietoinen tarkoitus: Halu löytää tietoa tietystä aiheesta.
  • Navigointitarkoitus: Halu päästä tietylle sivustolle kirjoittamalla hakutermi hakukoneeseen.
  • Kaupallinen tarkoitus: Halu ostaa jotakin lähiaikoina, tiedusteluja ja vertailuja ennen ostamista.
  • Transaktionaalinen tarkoitus: Halu ostaa jotakin heti, tiedusteluja ostopaikasta.

 

Mitkä haun tarkoitukset koskevat yritystäsi, näytä se sivustolla ja anna asiakkaille mitä he haluavat.

Vaihe 4: Sivujen ja artikkelien luominen

Seuraava askel avainsanastrategiassa on luoda mahtavia sivuja ja artikkeleita. Ennen yksi avainsana sai oman sivun tai artikkelin. Nykyään hakukoneet ovat kuitenkin niin älykkäitä, että ne antavat parhaan mahdollisen vastauksen. Sivu tai artikkeli joka vastaa parhaiten näihin kysymyksiin, sijoittuu kärkeen. 

Hakukoneet ymmärtävät avainsanojen eroja. Kaikille avainsanan hienoille muunnelmille ei tarvitse luoda omaa artikkelia tai sivua. Yksittäinen artikkeli voidaan optimoida useille avainsanoille ja niiden synonyymeille.

Luo yleiskatsaus

Luo sivurakenne hyvin jäsennellyllä tavalla. Käytä apuna esimerkiksi taulukkolaskentaohjelmaa. Lisää avainsanaluettelo taulukkoon. 

Taulukon käyttö auttaa rakentamaan hyvän sivurakenteen ja kirjoittamaan asiaankuuluvia sivuja ja artikkeleita.

Luo artikkelit ja sivut avainsanoillesi

Luo artikkelit hakutermeille. Mitä tarkempi hakutermi, sitä kauemmaksi sivuston rakenteessa artikkeli kuuluu.

Tärkeimmät avainsanat johtavat aina kulmakiviartikkeleihin. Nämä ovat avainsanoja, joille halutaan ehdottomasti hyvä sijoitus. 

Voit tehdä avainsanasta myös kulmakiviartikkelin, eli sisällöltään hyvin kattavan. Kaikki samanaiheiset artikkelit linkittävät kulmakiviartikkeliin. Tällainen menettelytapa on osa tärkeää sisäistä linkitysstrategiaa

Pitkäaikainen avainsanastrategia

Sivuston liikenteen ei pitäisi koskaan perustua yksittäisille avainsanoille. Lähtökohtaisesti on suoritettava laaja avainsanatutkimus ja edettävä kohti vankkaa perustaa: pitkäaikaista avainsanastrategiaa.

Kuinka monta avainsanaa tarvitsen?

Kukaan ei osaa sanoa tarkkaa avainsanojen lukumäärää, mutta avainsanoja tarvitaan paljon. Niin monta kuin pystyt keksimään. Yli 1000 avainsanaa on kuitenkin liikaa.

Pieni yritys tai palveluntuottaja löytää suhteellisen helposti pari sataa avainsanaa sivuston aihepiiristä. Kaikille näille ei kuitenkaan tarvitse luoda sivuja ja artikkeleita heti. WordPressin kaltaiseen sisällönhallintajärjestelmään voi lisätä sisältöä vähän kerrallaan. 

Tärkeimmät avainsanat kannattaa sijoittaa sivustolle heti, ja vähemmän tärkeät myöhemmin. Sisällön luominen kannattaa priorisoida ja suunnitella järkeväksi.

Pitkän hännän avainsanastrategian merkitys

Keskittymisen pitkän hännän avainsanoihin tulisi olla osa pitkän aikavälin avainsanastrategiaa. Pitkän hännän avainsanat ovat avainsanoja tai avainlauseita, jotka ovat tarkempia ja yleensä pidempiä kuin normaalit avainsanat.

Pitkän hännän avainsanat saavat vähemmän hakuliikennettä, mutta niillä on yleensä korkeampi tulosarvo ja klikkausprosentti. Ne keskittyvät enemmän juuri tiettyyn tuotteeseen tai palveluun.

Kilpailu hakusanoista

Seuraa kilpailijoitasi. Pitäisikö käyttää pitkän hännän avainsanoja, jotka ovat erityisiä ja koostuvat useista sanoista, vai suosiako haetuimpia avainsanoja? Se riippuu kilpailutilanteesta. Jos kilpailu markkina-alueella on kova, on vaikeaa sijoittua haetuimmilla avainsanoilla. 

Jos kilpailutilanne on vähäinen, on mahdollista saada hyvä sijoitus myös haetuimmilla avainsanoilla. Miten määrittää kilpailutilanne? Mistä pitäisi etsiä tästä tietoa? 

1. Tee Google hakuja erilaisilla avainsanoilla.

2. Kokeile, arvioi tulokset ja yritä uudelleen.

1. Tee Google hakuja erilaisilla avainsanoilla

Käytä avainsanatutkimuksen tuloksena syntyneitä hakutermejä. Aloita tärkeimmillä avainsanoilla. Katso mitä Google haut antavat hakutuloksiksi. Tulokset ovat sivustoja joiden kanssa kilpailet, kun olet optimoinut sivusi tai artikkelisi kyseiselle avainsanalle. Pystytkö kilpailemaan hakutuloksen sivustojen kanssa?

  • Ovatko sivustot ammattimaisia sivustoja? Ovatko ne yritysten sivustoja? Oletko “tasa-arvoinen” näiden yritysten kanssa. Kuuluuko sivustosi olla näiden sivustojen rinnalla hakutuloksissa? Onko yrityksesi samankokoinen ja onko sillä yhtä paljon näkyvyyttä kilpailutilanteen asettamalla sektorilla?
  • Näyttääkö hakutulossivu tunnettuja tuotemerkkejä? Hyvä sijoitus on vaikeampi saavuttaa, jos kilpailet suuria tuotemerkkejä vastaan. Jos tuotemerkit ovat tunnettuja esimerkiksi televisio- tai radiomainoksista, mahdollisuus hyvään sijoitukseen pienenee entisestään.
  • Sivustojen sisältö? Onko sisältö hyvin kirjoitettu ja hyvin optimoitu? Kuinka pitkiä ovat sivuston artikkelit? Jos kilpailijoiden sivuston sisältö on huonoa, on parempi mahdollisuus nousta niiden edelle.
  • Näetkö Google mainoksia? Selvitä hakusanan klikkauskohtainen hinta. Hakutermeillä joilla on korkea napsautuskohtainen hinta, niillä on myös vaikeampi sijoittua korkealle orgaanisissa (luonnollisissa) hakutuloksissa.

Kilpailutilanteen vertailu

Kuinka sivustosi sijoittuisi verrattuna hakutulossivun kilpaileviin sivustoihin? Ovatko markkinointibudjettinne samaa kokoluokkaa? Jos on, voit jatkaa eteenpäin ja keskittyä näihin avainsanoihin. Jos ei, käytä pitkän hännän avainsanoja.

Tee sama hakuanalyysi pitkän hännän avainsanoilla. Pidemmät ja tarkemmat hakutermit tuottavat vähemmän liikennettä, mutta näiden termien hyvän sijoituksen saaminen hakutuloksissa on paljon helpompaa. Keskittyminen kokonaiseen joukkoon pitkän hännän avainsanoja ja ne yhdistettynä, voisi houkutella hyvinkin paljon liikennettä sivustolle. 

Kun sivuston liikennettä on saatu kasvatettua pitkän hännän avainsanoilla, normaaleilla avainsanoilla paremmin sijoittuminen tulee helpommaksi.

Itse kilpailemme hakutuloksissa juuri äskettäin julkaistulla sivustolla suurien ja vanhojen sivustojen kanssa. Siksi käytämmekin paljon pitkän hännän avainsanoja hakukoneoptimoinnissamme.

2. Kokeile, arvioi tulokset ja yritä uudelleen

Kun olet analysoinut perusteellisesti mahdollisuutesi sijoittua tietyllä hakutermillä, kirjoita seuraavaksi hämmästyttävän hieno artikkeli ja optimoi se vastaavasti. 

Lisää artikkeliin laadukkaita linkkejä. Aika näyttää mitä tapahtuu ja kuinka sijoitut hakutuloksissa. Löytyykö artikkelisi hakutuloksista? Onko se Googlen hakutuloksissa ensimmäisellä sivulla? Vai onko se sivuilla 2 tai 3? Tarkista aina sijoituksesi hakutuloksissa ja seuraa sen kehitystä. Arvioi oliko optimoitu hakusanasi optimoinnin arvoinen, vai onko tehtävä jotakin muutoksia?

Jos et saa sijoitusta ensimmäiselle hakutulossivulle, kirjoita uusi artikkeli keskittyen vielä pidempään pitkän hännän avainsanaan. Tee siitä vieläkin hieman tarkempi ja osuvampi. Seuraa tapahtuneita muutoksia ja arvioi tilanne uudelleen. Jatka tätä prosessia niin kauan, kunnes olet hakutuloksissa ensimmäisellä sivulla.

Huono sijoitus saattaa johtua myös avainsanojen tai sisällön päällekkäisyydestä.

Ad hoc avainsanastrategia

Ihanteellisissa maailmassa suoritat loppuun asti viedyn avainsanatutkimuksen, taulukoit avainsanasi ja luot artikkelit jokaiselle. Sivustosi rakenne on virheetön ja kirjoitat blogia melkein päivittäin, jolloin sivustosi sijoittuu yhä korkeammalle Googlen hakutuloksissa. Valitettavasti se ei toimi näin.

Avainsanatutkimus ei ole aina yhtä laajaa. Joitakin sivuja tai artikkeleita ei kirjoiteta osana mahtavaa avainsanastrategiaa, vaan siksi että aihe oli uutisissa tai jokin aihe inspiroi kirjoittamaan siitä. Niin nämä asiat toimivat, mutta sen ei tarvitse olla ongelma.

Jos kirjoitat aiheesta joka ei täsmälleen sovi strategiaasi, se ei tarkoita ettei sinun pitäisi yrittää luokitella sitä avainsanastrategiasi perusteella. Voit silti luokitella artikkelin luettelossa oleviin termeihin. Käytä työkaluja kuten Google Trends valitaksesi avainsanan jolle haluat sijoituksen hakutuloksissa. Miettimällä ankarasti voi useasti sovittaa artikkelin sivuston strategiaan.

Hyvän sijoituksen voi saada pelkästään kirjoittamalla todella laadukasta sisältöä.

Synonyymit ja niihin liittyvät avainsanat (Yoast SEO Premium lisäosa)

Yoast SEO Premium lisäosan avulla voidaan optimoida synonyymeja ja niihin liittyviä hakulauseita. Synonyymit ovat avainsanan (focus keyphrase) suoraan korvaavia sanoja. Vastaavat avainsanat ovat sanoja ja käsitteitä, jotka eivät ole suoraan korvaavia. Sellaiset termit ja ilmaukset ovat synonyymeja, jotka tarkoittavat samaa asiaa ja laajentavat avainsanan ymmärtämistä.

Käyttämällä tekstissä synonyymejä ja niihin liittyviä avainsanalauseita annetaan täydellinen kuva artikkelin painopisteestä. Samaa avainsanalausetta (focus keyphrase) ei tule käyttää useammin kuin kerran sivustolla.

Avainsanat yksikössä vai monikossa?

Pitäisikö avainsanat esittää yksikössä vai monikossa? Tämä riippuu Googlen hakukyselystä. Google oppii lisää kyselyjen perusteella ja pystyy paremmin arvaamaan, mitä etsitään. Hakusanalla kirja, saadaan hieman erilaisia hakutuloksia kuin jos etsitään hakusanalla kirjoja. Ennen avainsanan optimointia kannattaa tehdä hakuja eri sanamuodoilla. 

Nykyään Google antaa hyvin samankaltaisia tuloksia eri muodossa oleville sanoille verrattuna entiseen. Joillakin hakusanoilla kuitenkin eroavaisuudet hakutuloksissa saattavat olla huomattavia.

Epäilemättä Google kehittyy nopeasti lähitulevaisuudessa ja yksiköillä sekä monikoilla ei välttämättä olekaan enää niin suurta merkitystä.

Päätelmiä avainsanatutkimuksesta hakukoneoptimoinnille

Avainsanatutkimus hakukonekoneoptimoinnissa tulisi olla kestävän hakukoneoptimointistrategian alku ja juuri. Tuloksena on pitkä luettelo avainsanoja, joilla haluat tulla löydetyksi hakutuloksista hyviltä sijoituksilta. 

Mutta vaikein osa on vielä edessä. Kaiken sen sisällön kirjoittaminen mitä avainsanat vaativat näkyäkseen hakutuloksissa. Kirjoittamalla loistavia sivuja, artikkeleita ja blogikirjoituksia avainsanoillesi, olet askeleen lähempänä tavoitettasi.

Moni muukin asia on hyvä olla kunnossa, sivuston perusoptimointia unohtamatta. Tekemistä riittää.

Alkuperäinen lähdeartikkeli